Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 01 Ruimte en wonen

Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen en faciliteren ruimtelijke kwaliteit voor aantrekkelijke (woon-) omgeving

Bestemmingsplannen tijdig actualiseren

Bestemmingsplannen conform jaarplanning bestemmingsplannen 2021. Het gaat hierbij ook om het ontwerpbestemmingsplan Boezem West, ontwerpbestemmingsplan Klapwijk en ontwerpbestemmingsplan Koningshof.

Ieder jaar wordt een planning opgesteld waarin is weergegeven aan welke bestemmingsplannen wordt gewerkt en wanneer deze plannen aan de raad worden aangeboden. Deze planning is ook in 2021 regelmatig geactualiseerd en aangepast op grond van actuele ontwikkelingen in projecten (bijvoorbeeld Klimaatbestendig Klapwijk en Boezem West) en regelgeving (zoals uitstel Omgevingswet).

Vastgesteld bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder

Het bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder is in april 2021 door de raad vastgesteld.

Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie)

Visieverkenning Duurzame Glastuinbouwgebie­den (relatie met Visie Oostland in programma 2)

Het opstellen van de visieverkenning start nadat de uitwerkingen van het Werkboek Oostland (zie programma 2) gereed zijn. In 2022 wordt overwogen of een visieverkenning nog het meest passend is. Dit gezien de verwachtte inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2022 en de door de raad aangenomen moties bij de omgevingsvisie over gebiedsgerichte omgevingsprogramma's voor zowel glastuinbouwgebied Noukoop als glastuinbouwgebied Pijnacker-West (waaronder de Noordpolder).

Participatiebeleid in het kader van de Omgevingswet

Opstellen en laten vaststellen va een participatiebeleidskader voor omgevingsvraagstukkenvisie en ambitie en doelstelling van participatiebeleid, hoe deze vorm te geven, en toolbox met instrumenten en goede beproefde voorbeelden.

De eerste concept beleidsnotitie participatiebeleid is medio december 2021 opgeleverd. Voor maart 2022 wordt de nota ter informatie aan de raad gezonden en besproken. Daarnaast gaan we in gesprek met de samenleving en wordt een groepsgesprek georganiseerd met enkele personen die eerder meegedacht hebben in een participatietraject. Reacties van zowel interne als externe stakeholders worden verwerkt in de definitieve versie. Deze zal ter besluitvorming worden aangeboden aan de nieuwe raad.

Toekomstbestendig Boezem-West

Door college vastgesteld Aktieprogramma Boezem-West

Voor bedrijvenpark De Boezem zijn twee projecten gestart. Ten eerste wordt inzichtelijk gemaakt welke maatregelen op korte termijn genomen kunnen worden voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. Deze korte termijn acties worden opgenomen in een actieprogramma. Ten tweede is in beeld gebracht hoe het bedrijventerrein zich op de lange termijn kan ontwikkelen. Dit leidt, in aansluiting op de omgevingsvisie, tot een gebiedsgericht omgevingsprogramma. Door beide sporen parallel te laten lopen, kunnen concrete aandachtspunten worden aangepakt en afgewogen tegen de lange termijn.

Uitnodigen en faciliteren verbetering ruimtelijke kwaliteit o.b.v. Ruimtelijke Structuurvisie

Vastgestelde Omgevingsvisie (inclusief planMER)

De gemeenteraad heeft in november het participatieverslag, de omgevingsvisie en het bijbehorend planMER vastgesteld. Dit besluit is in december gepubliceerd, waarbij de indieners van zienswijzen en de eerder in het proces betrokken stakeholders apart zijn geïnformeerd.

Voorbereiden invoering Omgevingswet

Gerealiseerd Plan van Aanpak digitaal stelstel Omgevingswet

Via een Europese aanbesteding is alle noodzakelijke software aangeschaft. Daarnaast zijn de aansluitingen op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) gerealiseerd. Diverse onderdelen van de software zijn al operationeel. Voorbeelden daarvan zijn software voor plannen, toepasbare regels en vergunningen, toezicht en handhaving (deel Wabo). In het eerste kwartaal van 2022 worden daar de APV en Bijzondere wetten aan toegevoegd. Verder vinden in de eerste helft van 2022 de noodzakelijke aanpassingen voor de Omgevingswet plaats.

Halfjaarlijkse monitor uitvoering Programmaplan Omgevingswet

De monitor uitvoering Programmaplan Omgevingswet over de eerste helft van 2021 is in september 2021 vastgesteld en aan de raad aangeboden.
In het eerste kwartaal 2022 wordt de monitor over de tweede helft van 2021 aangeboden.
De planning is afhankelijk van de belasting die het aangekondigde rekenkameronderzoek over de Omgevingswet brengt voor de organisatie.

Vastgesteld omgevingsplan Tolhek (pilot)

Het concept ontwerp omgevingsplan Tolhek heeft in september-oktober 2021 zes weken ter inzage gelegen. De reden dat het omgevingsplan (nog) nog niet ter vaststelling is aangeboden aan de gemeenteraad heeft relatie met de Omgevingswet. De publicatie van de vaststelling kan, juridisch gezien, pas plaatsvinden als de wet in werking is getreden. De Omgevingswet treedt, volgens de huidige planning, in werking op 1 juli 2022.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van het woningenaanbod voor doelgroepen

In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen

Checklist eisen woningbouw bij nieuwe ontwikkelingen

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat we een checklist ontwikkelen die gebruikt kan worden bij nieuwe projecten. De checklist biedt een overzicht van uitgangspunten en beleid rondom nieuwe woningbouwontwikkelingen. De checklist wordt in februari 2022 ter informatie aan de raad aangeboden.

Lokale prestatieafspraken 2022

Ieder jaar maakt het college nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties in de gemeente. Hierin staan o.a. afspraken over verkoop- en huurbeleid, duurzaamheid en het huisvesten van de verschillende doelgroepen. Op 1 juli heeft de gemeente de biedingen van de woningcorporaties ontvangen. In december 2021 zijn de prestatieafspraken getekend.

Nieuwe woningmarkafspraken regio Haaglanden

In 2019 zijn we in de woningmarktregio Haaglanden gestart met het project Nieuwe Woningmarktafspraken. Hierin maken we als regio (samen met de corporaties, huurdersverenigingen en de provincie) afspraken over de omvang van de (sociale) woningvoorraad, de beschikbaarheid en wijze van monitoren. Dit alles is vastgelegd in het tussenakkoord waarover de raad in november via de actieve informatieplicht is geïnformeerd. Na het tussenakkoord volgt nog een derde gespreksronde. Deze bestaat uit meerdere gesprekken op lokaal niveau tussen gemeente, huurdersorganisaties, eigen corporaties en de provincie. In februari 2022 vindt een gezamenlijk bestuurlijk overleg met de betrokken partijen plaats. Op basis daarvan wordt besloten of en wanneer er nog een eindakkoord wordt opgesteld. De uitkomsten en planning daarvan zijn door de vele betrokken partijen nog onzeker.

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisa­tie ontwikkeling woningbouwvoorraad

In december 2020 heeft de raad besloten om eenmaal per jaar door middel van een infographic geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen van de woningvoorraad. De raad ontvangt de infographic vanaf nu jaarlijks in april/mei. Deze infographic met de naam "Monitor Wonen 2021" is in mei naar de raad gestuurd.

Verdiepend onderzoek wonen en zorg

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat opgenomen dat we een verdiepend onderzoek naar de woonbehoefte van senioren gaan uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij het invullen van de nieuwbouwopgave en de ambitie om (kleinschalige) woonzorgvoorzieningen te ontwikkelen. Het onderzoeksrapport is in december opgeleverd en wordt gebruikt om een aanvullend hoofdstuk te schrijven voor de Woonvisie. Deze toevoeging is gepland voor de eerste helft van 2022.

Verkenning maatregelen doorstroming in Pijnacker-Nootdorp

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat er een regionaal onderzoek naar doorstroming wordt uitgevoerd. Op basis van deze uitkomsten verkent de gemeente (samen met woningcorporaties) hoe de doorstroming binnen de gemeente verbeterd kan worden. Het regionale onderzoek is inmiddels afgerond. Met de woningcorporaties is een startnotie opgesteld. In het eerste kwartaal van 2022 wordt een overzicht met opties en instrumenten t.b.v. het verbeteren van de doorstroming gepresenteerd, waarna de raad in maart 2022 wordt geïnformeerd.

Verkenning mogelijkheden doelgroepenverordening

De mogelijkheid van het vaststellen van een doelgroepenverordening is besproken tijdens de totstandkoming van de Woonvisie. Uiteindelijk is ervoor gekozen om geen doelgroepenverordening op te stellen. Inmiddels is de wetgeving rondom dergelijke verordeningen gewijzigd. In het tweede en derde kwartaal is verkend of en op welke manier een doelgroepenverordening nu mogelijk wel van toegevoegde waarde kan zijn voor de gemeente. Uit deze verkenning is een aantal mogelijke instrumenten gekomen die interessant zijn. De verkenning en een voorstel voor het vervolgproces zijn in december 2021 met de raad gedeeld via een informatienota.

Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur

Overeenkomst realisatie sociale (huur)woningen op locaties Stanislas I en Vrijenban II

Op de locatie Stanislas I is de ontwikkeling van circa 90 appartementen (waarvan 30 in het sociale segment) gegund aan Blauwhoed. De ontwikkelaar heeft met Rondom Wonen een intentieovereenkomst gesloten.
Een participatietraject met de omgeving is gestart. De start van de uitvoering is gepland in 2023.

Op de locatie Vrijenban II is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar voor circa 40 woningen (waarvan 12 in het sociale segment).
De samenwerking met een toegelaten instelling is in de overeenkomst vastgelegd.
Het voorontwerpbestemmingsplan dat uitvoering mogelijk moet maken is in november in de gemeenteraad besproken. De uitvoering zal naar verwachting starten in 2024.

Start bouw sociale (huur)woningen in De Scheg

De sloopwerkzaamheden en het aanbrengen van de voorbelasting zijn gestart en worden in fasen uitgevoerd. De verkoop van de eerste woningen start in september-oktober 2022. De verwachting is dat eind 2022/begin 2023 de bouw van de eerste sociale (huur)woningen start.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Regisseren uitbreidingen in nieuwe woonmilieus

Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actuali­satie projecten en grondexploitaties

De actualisatie van de grondexploitaties per 1 januari 2021 is conform planning in mei aan de raad aangeboden. In oktober is de tweede halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage aan de raad aangeboden.

Start bouw eerste fase vrije sector woningen in Tuindershof

Van de eerste fase van de vrije sector woningen in Tuindershof is 100% verkocht. De eerste paal is geslagen en de bouw is in april van 2021 gestart.

Start sanering Centrumlijn-Zuid

Het groen in Centrumlijn Zuid is in februari 2021 gekapt. Medio 2021 is bodemonderzoek uitgevoerd. De sanering is aanbesteed en wordt uitgevoerd in de eerste helft van 2022. Na sanering wordt het terrein integraal voorbelast. In 2024 staat de start van de woningbouw gepland.

Start verkoop eerste fase vrije sector woningen in De Scheg

De sloopwerkzaamheden en het aanbrengen van de voorbelasting zijn gestart en worden in fasen uitgevoerd. De verkoop van de eerste woningen start in juni-juli 2022. De verwachting is dat eind 2022/begin 2023 de bouw van de eerste vrije sector woningen start.

Start verkoop en bouw vierde fase vrije sector woningen Park van Buijsen

In Park van Buijsen zijn alle woningen in de eerste vier fases verkocht. De bouw van de laatste fase wordt begin 2022 afgerond. Het woonrijp maken verloopt volgens planning. Als laatste project is een Europese-niet openbare aanbesteding afgerond voor de realisatie van 23 vrije sector appartementen aan de Plas van Van Buijsen, nadat met ontwikkelaar Heijmans geen overeenstemming werd bereikt over de grondprijs. Gunning is voorzien begin 2022, waarna in 2023 kan worden gestart met bouwen.

Start voorbereiding ontwikkeling Oranjepark

De gemeente heeft de ambitie om deze binnenstedelijke locatie integraal te ontwikkelen en te transformeren tot woongebied. In 2021 heeft de raad ingestemd met de aankoop van de percelen van een ontwikkelaar binnen het plangebied, waarmee de gemeente totale regie krijgt in deze ontwikkeling. In het eerste kwartaal 2022 zal verkend worden op welke manier de locatie tot ontwikkeling is te brengen en wanneer dit kan. Dit is inclusief een financiële verkenning.
Over het resultaat wordt de raad naar verwachting in het tweede kwartaal 2022 geïnformeerd.

Vastgesteld bestemmingsplan Hart van Nootdorp

Het bestemmingsplan vertaalt de gebiedsvisie voor Hart van Nootdorp naar juridisch planologische regels. In december heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld.

Vastgesteld bestemmingsplan Vrijenban II

Het voorontwerp is in november vrijgegeven voor inspraak. Het daarop volgende ontwerp wordt in de eerste helft van 2022 aan de raad aangeboden. Vaststelling van het bestemmingsplan staat vervolgens gepland voor eind 2022.

Voorbereiding en uitvoering van toekomstige gebiedsontwikkelingen en strategische grondverwervingen ten behoeve van toekomstige gebiedsontwikkelingen

In de in november 2021 vastgestelde Omgevingsvisie Pijnacker-Nootdorp zijn diverse mogelijke woningbouwlocaties opgenomen. Inmiddels is gestart met uitwerking daarvan in de vorm van gesprekken over ambities, randvoorwaarden en de volgorde van de te ontwikkelen locaties. Het streven is om in de eerste maanden van 2022 richting te kunnen bepalen.