Resultaat 2021
De jaarrekening 2021 sluit met een voordelig resultaat na bestemming van € 12,592 miljoen. Aanvankelijk was het saldo van de begroting, zoals die in het najaar van 2020 door de raad is vastgesteld (de zogenoemde primaire begroting) € 459.000 positief. In de loop van het jaar is de begroting meermaals door de raad bijgesteld op basis van een aantal ontwikkelingen en de hieruit voortvloeiende raads- en collegevoorstellen. Het laatste moment waarop de begroting in omvang en saldo is bijgesteld, was de najaarsnota. Toen werd in totaal een voordelig resultaat na bestemming van € 423.000 verwacht.
Het verschil tussen het begrotingssaldo na de begrotingswijziging van de Najaarsnota 2021 en het uiteindelijke resultaat over 2021 is
€ 12,168 miljoen. In onderstaand overzicht wordt het verloop vanaf de primaire begroting tot de uiteindelijke realisatie over 2021 in totalen weergegeven.
Omschrijving (bedragen * € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | V/N |
---|---|---|---|---|
Primaire begroting | -176.511 | 176.971 | 459 | V |
Mutaties Kadernota 2021 | -51.632 | 51.420 | -211 | N |
Mutaties Najaarsnota 2021 | -3.125 | 3.300 | 175 | V |
Totaal begroot | -230.252 | 230.676 | 423 | V |
Jaarrekening 2021 | -220.560 | 233.152 | 12.592 | V |
Verschil | 9.692 | 2.476 | 12.168 | V |
*) in de tabel kunnen afrondingsverschillen voorkomen
Analyse resultaat 2021 ten opzichte van het begrotingssaldo per december 2021
Het verschil van € 12,168 miljoen tussen het geraamde saldo na de begrotingswijziging bij de Najaarsnota 2021 van € 423.000 en het uiteindelijke jaarrekeningresultaat na bestemming van € 12,592 miljoen wordt hieronder toegelicht. Per saldo op de algemene dienst een voordeel van € 3,506 miljoen, op de grondexploitaties (inclusief heffing VPB) een voordeel van € 0,972 miljoen, op het Sociaal domein een voordeel van per saldo € 1,163 miljoen en bijzondere financiële mutaties van per saldo € 6,527 miljoen.
Omschrijving (bedragen * € 1.000) | Bedrag | V/N | Programma |
---|---|---|---|
Taakveld wonen en bouwen: Door de geplande bouwprojecten van betaalbare woningen te versnellen zijn de gemiddelde bouwkosten per woningen lager dan waarmee bij de primitieve begroting rekening is gehouden. Per saldo levert dit ongeveer €271.000 minder opbrengsten bouwleges op dan begroot. | -271 | N | 1 |
Taakveld economische ontwikkeling: Met vier Greenport projectplannen is in 2021 gestart en de uitvoering loopt door in 2022. Middels resultaatbestemming wordt verzocht deze middelen beschikbaar te stellen in 2022. | 70 | V | 1 |
Taakveld verkeer en wegen: in 2021 zijn drie MRDH subsidies ontvangen in verband met verkeersveiligheidsmaatregelen (€ 30.000), plaatsing twee R-net abris's (€ 49.000) en aanleg bushalte station Nootdorp (€ 60.000). Deze waren niet begroot. | 139 | V | 3 |
Taakveld verkeer en wegen: Er is een structureel tekort ontstaan op het budget voor onderhoudsbestekken. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn areaaluitbreiding en hogere marktprijzen. | -153 | N | 3 |
Taakveld verkeer en wegen: Als gevolg van aansluitingen in nieuwbouwwijken en verzwaring van het elektriciteitsnet zijn hogere degeneratievergoedingen ontvangen van met name Stedin. | 162 | V | 3 |
Taakveld verkeer en wegen: Door capaciteitsproblemen bij de aannemer zijn de geplande werkzaamheden voor 2021 niet volledig uitgevoerd. | 109 | V | 3 |
Taakveld openbaar groen en recreatie: Een deel van de gebieden is relatief korte geleden aangelegd of in beheer genomen. Alleen Ruyven Noord is al langer in beheer. In de eerste 3 – 5 jaar na aanleg zijn de beheerkosten nog relatief laag; het gebied moet zich nog ontwikkelen. | 155 | V | 4 |
Taakveld openbaar groen en recreatie: In het beheerplan groen 2019-2022 is nieuw budget opgenomen voor bescherming invasieve soorten, uitbreiding ecologisch beheer en gefaseerd onderhoud, vergroening openbare ruimte, kwaliteitsslag onkruidbestrijding in planten en vervanging van diverse zieke bomen. | 150 | V | 4 |
Taakveld openbaar groen en recreatie: Op het budget voor onderhoudscontracten en bestekken is een structurele overschrijding ontstaan. De oorzaak hiervan is areaaluitbreiding, en andere wijze van onderhoud door klimaatmaatregelen en hogere prijzen. | -253 | N | 4 |
Taakveld openbaar groen en recreatie: Het areaal is vanaf 2018 met 20% uitgebreid. Hiermee is onvoldoende rekening gehouden bij de areaaluitbreiding. Daarnaast zijn de marktprijzen fors verhoogd en worden stortkosten doorbelast door het Hoogheemraadschap. | -203 | N | 4 |
Taakveld openbaar groen en recreatie: Met de wetenschap dat de kosten voor onderhoud fors hoger zouden zijn dan begroot zijn op andere budgetten binnen het openbaar groen zeer terughoudend uitgaven gedaan. Dit heeft geleid tot een eenmalig overschot. | 225 | V | 4 |
Taakveld onderwijshuisvesting: Het in het programma 2022 opgevoerde budget van € 130.000 is eind 2021 beschikbaar gesteld. Het gaat om verhuizingen van de Prinsenhof naar Koningshof, de Keizerskroon in het Nest, en de Tweemaster naar Ackerswoude. Middels resultaatbestemming wordt verzocht deze middelen beschikbaar te stellen in 2022. | 130 | V | 5 |
Taakveld onderwijshuisvesting: Het regulier beschikbaar budget voor verhuis en inrichtingskosten is deels niet besteed. Daarnaast blijken twee incidenteel beschikbaar gestelde budgetten voor Ackerweide en de Mariaschool te hoog geraamd. | 230 | V | 5 |
Taakveld onderwijs en leerlingzaken: Hogere huuropbrengsten door meer verhuur van 's-Gravenweg 5 in Nootdorp en nog niet begrote inkomsten van de nieuwe locatie IKC Ackerswoude. | 38 | V | 5 |
Taakveld sportaccommodaties: De ontvangen specifieke uitkering ten behoeve van stimulering sport is niet begroot. | 60 | V | 6 |
Taakveld sportaccommodaties: De Specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden voor Coronaondersteuning in het eerste halfjaar van 2021 is eind november toegekend. Door de late toekenning kon dit niet meer door de raad vastgesteld worden middels een begrotingswijziging. | 234 | V | 6 |
Taakveld sportaccommodaties: Het zwembad is gecompenseerd voor haar exploitatieverlies over het eerste halfjaar als gevolg van COVID-19. Hiertegenover is het beschikbare budget voor het wegvallen van de schoolzwemuren niet ingezet. En de schade van de zwemverenigingen door COVID-19 is door Sportfondsen aan hen uitgekeerd en rechtstreeks bij het rijk gedeclareerd. | -123 | N | 6 |
Taakveld cultuurpresentatie en -participatie: Als gevolg van Coronapandemie is het regulier beschikbare budget voor cultuur niet benut. | 86 | V | 6 |
Taakveld cultuurpresentatie en -participatie: Als gevolg van de Coronapandemie is de subsidieaanvraag voor particuliere initiatieven lager. | 51 | V | 6 |
Taakveld samenkracht en burgerparticipatie: Als gevolg van de coronamaatregelen is een deel van het budget voor wijkgericht werken niet aangewend. | 37 | V | 6 |
Taakveld wijkteams: Voor de hulpverlening aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire ontvangt de gemeente een specifieke uitkering voor gemeentelijke ondersteuning. Deze wordt bepaald aan de hand van het aantal mogelijk gedupeerden en werkelijk gemaakte kosten voor ondersteuning en coördinatie. | 160 | V | 6 |
Taakveld arbeidsparticipatie: Het budget voor Traject Oriëntatie op Participatie is in 2021 niet volledig benut. De inzet van dit budget is afhankelijk van het aantal geschikte kandidaten. Dat aantal verschilt per jaar. | 54 | V | 6 |
Taakveld maatwerkvoorzieningen (WMO): Het totaal van reizigersvergoedingen voor het gebruik van de Regiotaxi is lager dan begroot. Door de coronapandemie is er minder gebruik gemaakt van de Regiotaxi. | -55 | N | 6 |
Taakveld maatwerk dienstverlennig 18+: De verwachte toename van het aantal kwijtscheldingen voor riolering- en afvalstoffenheffing waarmee rekening is gehouden in de begroting 2021 als gevolg van de coronapandemie zien we niet terug in de realisatiecijfers van 2021. | 80 | V | 6 |
Taakveld afval: in 2021 is een hogere verpakkingsvergoeding ontvangen dan was begroot. | 166 | V | 8 |
Taakveld bestuur: Via het amendement 75-jarig Bevrijdingsfeest is bij de begroting 2020 een budget van € 75.000 beschikbaar gesteld. Vanwege de coronapandemie heeft de 75-jarige viering van het bevrijdingsfeest zowel in 2020 als 2021 niet plaatsgevonden. | 67 | V | 9 |
Taakveld bestuur: Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd of vrijvalt van de voorziening wethouderspensioenen. Dit bedrag fluctueert jaarlijks maar wijkt ook dit jaar fors af ten opzichte van andere jaren. | 290 | V | 9 |
Taakveld OZB woningen en niet- Woningen: Naar aanleiding van de volledigheidscontrole is over het belastingjaar 2019 en 2020 nog een bedrag opgehaald. | 59 | V | 10 |
Taakveld algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering over 2021 zijn bij de Najaarsnota bijgesteld op de septembercirculaire. De uiteindelijke afwijking is veroorzaakt door extra inkomsten die in de decembercirculaire zijn gepubliceerd. | 717 | V | 10 |
Taakveld Algemene uitkering: Afrekeningen van de algemene uitkering over oude jaren die na het bijstelmoment van de Najaarsnota zijn ontvangen, hebben geleid tot een lager totaal aan nabetalingen. Het gaat dan om maatstaven waarvan de afrekening slecht in te schatten is. | -213 | N | 10 |
Taakveld overige baten en lasten: Voor de verwachte oninbaarheid van debiteuren is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd wat op mindering wordt gebracht op het debiteurensaldo. In 2021 valt een bedrag van € 203.000 vrij. | 203 | V | 10 |
Taakveld overige baten en lasten: in 2021 is een hogere 'werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten' uitkering vanuit de UWV ontvangen. | 142 | V | 10 |
Taakveld overige baten en lasten: lagere salarislasten en inhuur via kostenplaats. | 873 | V | 10 |
Overige verschillen | 50 | V | 1 t/m 10 |
Saldo algemene dienst | 3.506 | V | |
Grondexploitaties* | |||
Lagere verwachte winstuitname op grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. | -64 | N | 1 |
Een lagere storting in de voorziening 'Nadelige complexen' op niet-bedrijventerreinen. | 1.523 | V | 1 |
Een lagere onttrekking aan de algemene reserve a.g.v. lagere storting voorziening 'Nadelige complexen'. | -1.213 | N | 1 |
Hogere verwachte winstuitname op grondexploitaties bedrijventerreinen. | 983 | V | 2 |
Het hogere resultaat op de grondexploitatie betekent ook een hogere last voor de vennootschapsbelasting. | -352 | N | 10 |
Als gevolg van de verkoop van percelen grond Veenweg 53A em bedrijfspand Emmapark 102 een incidentele verkoopopbrengst. | 95 | V | 1 |
Saldo grondexploitaties | 972 | V | |
Sociaal domein* | |||
Wmo | -16 | N | 6 & 7 |
Jeugdzorg | 633 | V | 5, 6 & 7 |
PGB's | 1 | V | 7 |
Participatie | 546 | V | 7 |
Saldo Sociaal domein | 1.163 | V | |
Bijzondere financiele mutaties | |||
Het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2019 is verouderd. Totdat dit is geactualiseerd wordt de hierbij behorende voorziening afgesloten. Via de resultaatbestemming wordt voorgesteld hetzelfde bedrag aan een nieuw te vormen bestemmingsreserve toe te voegen en dit bedrag in te zetten voor het nieuwe beheerplan. | 853 | V | 2 |
Niet ingezet deel stelpost areaal salarissen | 136 | V | 10 |
Niet ingezet deel stelpost prijs salarissen | 308 | V | 10 |
Overhead | 1.042 | V | 10 |
Niet ingezet deel stelpost Enecogelden | 1.582 | V | 10 |
Betreft de vrijval van bestemmingsreserve afschrijvingslasten Ruyven Zuid Polder ad € 178.199, zodat de hoogte van deze reserve aansluit met de boekwaarde per 31-12-2021. | 178 | V | 10 |
Betreft de vrijval van bestemmingsreserve afschrijvingslasten Komkommerweg ad € 2,428 miljoen, zodat de hoogte van deze reserve aansluit met de boekwaarde per 31-12-2021. | 2.428 | V | 10 |
Saldo bijzondere financiele mutaties | 6.527 | V | |
Totaal verschil begroting en jaarrekeningresultaat | 12.168 | V |
Onderstaand wordt een nadere toelichting gegeven op de belangrijke voordelen en nadelen. Een volledige analyse wordt gegeven in het financieel deel van de jaarrekening en bij de afzonderlijke programma’s.
Taakveld Bestuur
Voorziening wethouderspensioenen
Een wethouder heeft bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd recht op een APPA-pensioen vanwege het wethouderschap. Hiervoor wordt door de gemeente een voorziening gevormd ter dekking van de toekomstige pensioenverplichting. Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd aan de voorziening. Dit bedrag fluctueert jaarlijks maar wijkt ook dit jaar fors af ten opzichte van andere jaren. Er wordt gerekend met een hogere rekenrente ten opzichte van vorig jaar met als gevolg een vrijval vanuit de voorziening wethouderspensioenen.
Taakveld Overige baten en lasten
Stelpost Enecogelden
In de Kadernota 2021 is een deel van de boekwinst van de verkoop van de aandelen Eneco N.V. Ingezet voor de vorming van diverse bestemmingsreserves ter dekking van afschrijvingslasten van activa. Hierdoor is structureel bijna € 1,6 miljoen ruimte in de meerjarenbegroting ontstaan. In 2021 is het gehele bedrag onbenut en valt vrij in de exploitatie en wordt daarmee toegevoegd aan de algemene reserve.
Taakveld Vennootschapsbelasting
Als gevolg van een hogere winst in 2021 bij de grondexploitatie wordt ongeveer 25% vennootschapsbelasting geheven. Dit bedrag is in de balans opgenomen als een nog te betalen post.
Taakveld Overhead
De totale overhead van € 14,5 miljoen wordt op basis van daadwerkelijk geschreven productieve uren verdeeld over de investeringen, voorzieningen en de grondexploitaties. Het restant wordt ten laste van het taakveld overhead gebracht en voor 2021 bedraagt dat per saldo € 12,934 miljoen. Ten opzichte van het begrote budget van € 13,977 miljoen is de realisatie € 1,042 miljoen lager. Een groot deel wordt veroorzaakt door lagere uitgaven € 567.000, waarvan een deel door de Corona pandemie.
Grondexploitaties, materiële vaste activa en strategisch vastgoed
Grondexploitatie
Onderstaande analyse is gebaseerd op de totale winstuitname binnen de grondexploitatie en niet gebaseerd op het verschil tussen najaarsnota en jaarrekening.
In de notitie grondexploitaties 2016 van de commissie BBV wordt in paragraaf 5.2 gesproken over het tussentijds winst nemen. Aangezien het onduidelijk was wanneer tussentijds winst moet worden genomen, heeft de commissie BBV een aanvullende toelichting geschreven:
Het voorzichtigheidsbeginsel leidt ertoe dat realisatie van winst moet worden uitgesteld tot daarover voldoende zekerheid bestaat. Dit betekent echter niet dat pas winst moet worden genomen bij het afsluiten van het grondexploitatiecomplex. Voor winstneming geldt de 'percentage of completion' methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Dit is mogelijk wanneer het waarschijnlijk is dat de economische voordelen die aan het project zijn verbonden naar de gemeente zullen toevloeien.
Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
De grond(of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Door de commissie BBV is in de antwoorden op vragen van gemeenten aangegeven hoe deze methode moet worden toegepast, indien aan de voorwaarden wordt voldaan.
Er zijn vier grondexploitaties die een positief geprognosticeerd resultaat hebben. De grondexploitaties Bedrijvenpark Heron, Boezem-Oost, Tuindershof en Pijnacker-Zuid voldoen aan de voorwaarden en om die reden is er een winst genomen voor Boezem-Oost ad € 1.373.000, voor Tuindershof € 136.000, voor Pijnacker-Zuid € 2.051.000 en voor het Bedrijvenpark Heron € 696.000.
Berekeningssystematiek
De gerealiseerde kosten worden uitgedrukt in een percentage van de totaal van de te verwachten kosten. Ook voor de opbrengsten wordt een percentage berekend. Door beide percentages met elkaar te vermenigvuldigen en deze uitkomst te vermenigvuldigen met de verwachte winst wordt het bedrag bepaald dat wij bij de jaarrekening moeten nemen. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met het deel dat in eerdere jaarrekeningen als winst is verwerkt. Tevens dient rekening gehouden te worden met de toekomstige risico’s, die worden afgedekt door het verwachte positieve resultaat. De som van de gewogen risico’s wordt afgetrokken van de berekende winstuitname, omdat de risico’s niet betrokken worden bij de berekening van het percentage of completion en het verwachte resultaat.
Financiële gevolgen grondexploitatie
De boekwaarde van de bouwgrondexploitaties in 2021 is gedaald van € 18,2 miljoen naar € 2,6 miljoen. In 2021 is er voor € 4,3 miljoen aan winst genomen. Het verwachte resultaat is bruto met € 3,0 miljoen afgenomen. Een winstuitname van € 4,3 miljoen voorkomt de verbetering van het resultaat. Zonder de winstuitname en de afboeking zou het resultaat met € 1,3 miljoen verbeterd zijn. De verbetering wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere verwachte opbrengsten uit de verkoop van grond voor woningen in Tuindershof, en hogere opbrengsten uit de verkoop van percelen bedrijfsterrein in Boezem-Oost en Bedrijvenpark Heron. Hier staat tegenover dat voor de grondexploitatie Hart van Nootdorp een negatief resultaat verwacht wordt.
Verwachte resultaten grondexploitaties ( bedragen x 1.000) | Herziening 1-1-2022 | Herziening 1-1-2021 | Verschil |
---|---|---|---|
Actieve grondexploitaties | 9.477 | 12.491 | - 3.014 |
Zowel als bij de voortgangsrapportage per 1 juli en die van 1 januari wordt het verwachte verlies per negatieve grondexploitatie ingeschat en voorzien in de 'Voorziening Nadelige complexen'. De stand van deze voorziening bedraagt per 31 december 2021 € 7,763 miljoen en is daarmee € 0,744 miljoen hoger dan per 1 januari 2021 verwacht en daarmee een nadeel.
Verwachte negatief resultaat per 31-12-2021 Bedragen in € | Najaarsnota | Jaarrekening | Verschil |
---|---|---|---|
Actieve grondexploitaties | 7.019.000 | 7.763.000 | 744.000 |
De verwachte resultaten van de nadelige grondexploitaties zijn afkomstig uit de actualisatie van de grondexploitaties per 1 januari 2022. Een toelichting op de ontwikkeling van het resultaat per project treft u in die rapportage aan.
Sociaal Domein (exclusief inzet uren) 2021
Het financiële resultaat sociaal domein over het boekjaar 2021 bedraagt € 1.162.940 positief. Dit betreft zowel de oude taken sociaal domein als nieuwe taken die in 2015 naar de gemeente zijn overgekomen. In dit overzicht zijn de kosten voor de inzet van personeel (uren) niet opgenomen.
Bedragen in € | Begroot | Uitputting | Saldo | Programma |
---|---|---|---|---|
Wmo | 8.725.789 | 8.741.705 | -15.916 | 6 & 7 |
Jeugd | 16.141.821 | 15.509.321 | 632.500 | 5, 6 & 7 |
PGB Wmo HH | 107.459 | 118.000 | -10.541 | 7 |
PGB Wmo BG | 103.294 | 96.000 | 7.294 | 7 |
PGB Jeugd BG | 613.000 | 609.000 | 4.000 | 7 |
Participatie | 1.286..288 | 740.686 | 545.602 | 7 |
Totaal | 26.977.651 | 25.814.711 | 1.162.940 |
Wmo
De kosten voor 2021 zijn conform de prognose die bij de najaarsnota is opgesteld. De kosten voor begeleiding Wmo zijn gedaald. De kosten voor hulp in het huishouden zijn gestegen. In 2022 gaan we een nieuwe beheersmaatregel ontwikkelen om deze stijgende kostenontwikkeling voor hulp in het huishouden af te doen vlakken.
Jeugd
De voornaamste verklaring voor de onderschrijding op jeugd komt voort uit de kosten voor regionaal gecontracteerde jeugdhulp (via het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden). Deze zijn € 446.000 lager dan waarmee in de bijgestelde begroting (najaarsnota) rekening is gehouden. Deze bijstelling in de najaarsnota is gebaseerd op de prognose van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden zoals die op dat moment bekend was. Cijfers van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden laten in 2021 een gemiddelde kostenstijging zien van 5,3%. Voor onze gemeente is dit 1,9%. Dit is lager dan het indexatiepercentage van 3,24%.
Participatie
Het voordeel op participatie wordt voornamelijk verklaard door een overschot op de rijksbijdrage BUIG (bijstandsuitkeringen). Het BUIG is bedoeld voor de betaling van uitkeringen en loonkostensubsidies. Het uitgangspunt is dat het BUIG toereikend is om de uitkeringslasten te betalen. Het BUIG wordt opgesteld volgens een zogenaamd objectief verdeelmodel, waarmee de 'kans op bijstand' wordt berekend. Een tekort of een overschot vormt een goede indicatie voor de kwaliteit van de uitvoering.
Reserve Sociaal domein
De reserve Sociaal domein wordt gebruikt om incidentele kosten in het sociaal domein te dekken. Tevens worden verrekeningen over oude jaren verrekend met deze reserve, zowel positief als negatief.
De stand van de reserve op 1 januari 2021 was € 2,9 miljoen. Gedurende 2021 is € 1,8 miljoen aan de reserve toegevoegd vanuit de Mei- en Septembercirculaire en het BUIG overschot 2020. Onttrekkingen zijn gedaan voor een bedrag van € 1,1 miljoen ten behoeve van afrekeningen 'oude jaren' Jeugd, Wmo en PGB's. Daarnaast zijn kosten gemaakt voor de invoer van diverse maatregelen inzake de kostenbeheersingsmaatregelen.
Investeringsbudgetten
In onderstaand overzicht worden de begrote lasten en baten (subsidies) van de investeringsbudgetten aangegeven ten opzichte van hetgeen is gerealiseerd. Op basis van deze informatie kan het bruto en netto uitvoeringspercentage van de investeringen worden bepaald. Voor een zuiver beeld is de aankoop van de aandelen Stedin niet meegenomen als onderdeel van investeringen.
(bedragen x € 1.000) | Begroot | Realisatie | % | Saldo | % |
---|---|---|---|---|---|
Lasten (bruto investering) | 29.287 | 19.791 | 68 | 9.496 | 32 |
Baten (subsidies) | 2.151 | 2.218 | 103 | -66 | -3 |
Netto investering | 31.438 | 22.008 | 70 | 9.430 | 30 |
Uit het overzicht blijkt dat in 2021 68% van de voorgenomen uitgaven ten laste van de investeringsbudgetten is gerealiseerd. Dit percentage is hoger dan vorig jaar. Van de subsidies is een beperkt deel eerder ontvangen dan bij de najaarsnota verwacht.
In de afzonderlijke programma’s is bij het onderdeel ‘Investeringen’ een toelichting opgenomen van de belangrijkste afwijkingen. Tevens is daarbij aangegeven welke investeringsbudgetten afgesloten kunnen worden en welke doorgeschoven dienen te worden naar 2022.
Van het saldo van de netto investeringen van € 31,4 miljoen wordt voorgesteld om € 0,6 miljoen aan budget af te sluiten en het overige mee te nemen naar 2022 voor een totaalbedrag van € 8,9 miljoen.
Beleidsresultaten per programma
Voor de beleidsresultaten wordt verwezen naar het onderdeel ‘ Programmaverantwoording’.
Raadsvoorstel voor aanvullende besluiten en resultaatbestemming
Aan de raad voor te stellen:
de jaarrekening 2021 vast te stellen met daarin het voordelig resultaat over het boekjaar 2021 van
€ 12,592 miljoen en dit toe te voegen aan de algemene reserve;een bedrag van € 3.965.202 te onttrekken aan de algemene reserve en dat bedrag als volgt te bestemmen:
a. | een bedrag van € 10.000 te bestemmen voor Schetsontwerp Delftsestraatweg Delfgauw; |
b. | een bedrag van € 12.000 te bestemmen voor vergoeding uitvoeringskosten Tozo; |
c. | een bedrag van € 20.000 te bestemmen voor veteranenconcert 2022; |
d. | een bedrag van € 21.250 te bestemmen voor project gebiedsvisie (bedrijventerreinenstrategie); |
e. | een bedrag van € 25.000 te bestemmen voor verkeerveiligheidscampagne rotondes; |
f. | een bedrag van € 25.000 te bestemmen voor uitvoeringsagenda economische visie; |
g. | een bedrag van € 25.000 te bestemmen voor bouwrijp maken terrein Stanislas; |
h. | een bedrag van € 26.650 te bestemmen voor motie verduurzaming woningen particulieren; |
i. | een bedrag van € 30.000 te bestemmen voor verkeersveiligheidsonderzoek Kerkweg; |
j. | een bedrag van € 31.800 te bestemmen voor externe ondersteuning onrechtmatig gebruik (uitvoeringsplan sociaal domein); |
k. | een bedrag van € 40.000 te bestemmen voor waterklimaatplan verwijderen duikers; |
l. | een bedrag van € 52.600 te bestemmen voor bouwrijp maken terrein Kraaienest; |
m. | een bedrag van € 70.000 te bestemmen voor projectplannen glastuinbouw en Greenport; |
n. | een bedrag van € 100.000 te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen rotondes; |
o. | een bedrag van € 120.000 te bestemmen voor aanleg groenvoorzieningen aan de Zijdeweg; |
p. | een bedrag van € 130.000 te bestemmen voor verbouwings- en verhuiskosten diverse scholen (programma huisvesting onderwijs 2022); |
q. | een bedrag van € 169.700 te bestemmen voor de uitvoeringskosten 2022 KOT gedupeerden; |
r. | een bedrag van € 215.000 te bestemmen voor de storting van corona compensatie in de bestemmingsreserve financiele gevolgen corona; |
s. | een bedrag van € 545.602 te bestemmen voor een dotatie aan de bestemmingsreserve Sociaal Domein; |
t. | een bedrag van € 852.783 te bestemmen voor nieuw te vormen bestemmingsreserve Civiele kunstwerken; |
u. | een bedrag van € 1.442.817 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering. |
Toelichting op de voorstellen tot bestemming resultaat
a. Schetsontwerp Delftsestraatweg Delfgauw € 10.000
Een visie op de herinrichting van de Delftsestraatweg in Delfgauw is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor de visie is een eenmalig budget van € 30.000 beschikbaar gesteld. De visie heeft geresulteerd in een conceptontwerp en is eind 2020 afgerond met een inspraakronde. Naar aanleding van de inspraak is het ontwerpprincipe in de loop van 2021 nader bekeken en zijn enkele technische dilemma's naar voren gekomen die van invloed kunnen zijn op het ontwerpprincipe. Nader technisch onderzoek moet uitwijzen of het ontwerp nog aangepast kan worden, of dat gezocht moet worden naar een ander ontwerpprincipe. De externe opdracht aan Mobycon kan daardoor pas in 2022 worden afgerond.
b. Vergoeding uitvoeringskosten Tozo € 12.000
Van de Rijksvergoeding per aanvraag Tozo worden kosten voor extra personeell gedekt. De Tozo afhandeling loopt door in 2022 waarvoor het restant van de Rijksvergoeding 2021 benodigd is.
c. Veteranenconcert 2022 € 20.000
Vanwege de coronapandemie heeft het veteranenconcert niet plaats kunnen vinden in 2021 en schuift door naar 2022.
d. Project Gebiedsvisie (bedrijventerreinenstrategie) € 21.250
Het project gebiedsvisie is gestart aan de hand van een startnotitie / collegebesluit. Het budget is de co-financiering t.b.v. De MRDH subsidie en dient beschikbaar te blijven voor 2022.
e. Verkeerveiligheidscampagne rotondes € 25.000
Naast budget voor fysieke verkeersveiligheidsmaatregelen op rotondes heeft de raad in 2020 ook een budget beschikbaar gesteld om in 2021 een campagne te starten voor veilig gedrag op rotondes. Vanwege coronamaatregelen is deze campagne uitgesteld tot 2022.
f. Uitvoeringsagenda economische visie € 25.000
Vanuit de uitvoeringsagenda Economie zijn de peiling ondernemersklimaat en continuering centrummanagement Pijnacker Centrum en economische analyse uitgevoerd en afgerond. De Economische conferentie en pilot gezamenlijk centrummanagement zijn o.a. vanwege corona pandemie niet van de grond gekomen. Deze worden gepland voor 2022.
g. Bouwrijp maken terrein Stanislas € 25.000
De voorbereidingen voor de bouw zijn nog niet begonnen in 2021. Start van de bouw is voorzien in zomer 2023, daar aan voorafgaand wordt het terrein bouwrijp gemaakt.
h. Motie verduurzaming woningen particulieren € 26.650
De motie verduurzaming woningen particulieren omvat een energieadvies bij woningbouwmutaties. Samen met makelaars is een proces opgezet om adviezen af te geven, echter het blijkt dat er weinig belangstelling voor is. Kopers van woningen zijn op dit moment al blij dat ze in staat zijn een woning te kopen. Verduurzaming komt op de tweede plaats. In Q2-2022 komen we met een evaluatie over de gemeentelijke acties omtrent stimulering en faciliteren van verduurzaming van woningen en volgt een nieuw voorstel.
i. Verkeersveiligheidsonderzoek Kerkweg € 30.000
Het verkeersveiligheidsonderzoek is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor dit onderzoek was voor 2021 een eenmalig budget beschikbaar gesteld. De verkeersveiligheidsaudit Kerkweg in Nootdorp zou in het 4e kwartaal 2021 worden gestart. Vanwege de samenhang met het Fietsplan waarvoor in 2021 onderzoek is gedaan, is de audit uitgesteld tot na de vaststelling van het Fietsplan begin 2022.
j. Externe ondersteuning onrechtmatig gebruik (uitvoeringsplan Sociaal domein) € 31.800
In het Uitvoeringsplan Sociaal domein 'Doen wat werkt' is in 2020 een bedrag bestemd voor externe ondersteuning bij onrechtmatig gebruik. Dat bedrag wordt verspreid over meerdere jaren ingezet. Dit betreft nu het restant 2021.
k. Waterklimaatplan verwijderen duikers € 40.000
In het vastgestelde programma Water en Klimaat 2021-2024, welke in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland is opgesteld, is de maatregel “verwijderen dammen incl. duikers (zonder functie)” opgenomen. Dit om het huidige watersysteem (nog) robuuster te maken. De locatie waar de werkzaamheden moeten plaatsvinden (Oudeweg te Nootdorp) is vooralsnog als verdacht beschouwd op basis van reeds bekende gegevens. Daarom wordt er momenteel een (aanvullend) verkennend milieukundig asbestonderzoek gedaan en zullen de werkzaamheden doorgeschoven worden naar 2022.
l. Bouwrijp maken terrein Kraaienest € 52.600
Betreft de kosten van bouwrijp maken Kraaienest. De bouw is begonnen, maar nog niet alle kosten zijn gedeclareerd.
m. Projectplannen glastuinbouw en Greenport € 70.000
Met vier projectplannen is in 2021 gestart en deze lopen door in 2022.
n. Verkeersveiligheidsmaatregelen rotondes € 100.000
In 2020 heeft de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van verkeersveiligheidsmaatregelen op rotondes in 2021. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de veiligheid op de vijf drukste rotondes in de gemeente. In 2021 zijn de te nemen maatregelen verder uitgewerkt. Uitvoering vindt plaats in 2022.
o. Aanleg groenvoorzieningen aan de Zijdeweg € 120.000
Het project FES Oostelijke Randweg is afgesloten, de resterende civiele werkzaamheden zijn afgerond en de verkregen subsidies verantwoord. Voor de aanleg van groen langs de Zijdeweg is een budget beschikbaar van € 120.000. De realisatie van de groenvoorzieningen aan de Zijdeweg (FES) worden gerealiseerd in 2022.
p. Verbouwings- en verhuiskosten diverse scholen € 130.000
Betreft dekking voor verbouwings- en verhuiskosten van diverse scholen conform programmaplan 2022 onderwijshuisvesting (zaaknummer 1250790).
q. Uitvoeringskosten 2022 KOT gedupeerden € 169.700
Voor het aantal KOT gedupeerden per jaareinde ontvangt de gemeente (norm-)vergoedingen uit een specifieke uitkering. Daaruit moeten ook kosten in 2022 worden gedekt.
r. Storting coronacompensatie in de bestemmingsreserve financiele gevolgen corona € 215.000
Over 2021 is in de decembercirculaire nog coronacompensatie toegekend. Dit moet nog in de bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona worden gestort.
s. Dotatie aan de reserve Sociaal domein € 545.602
Over 2021 is een overschot gerealiseerd op de participatie van € 545.602 en identiek aan voorgaand jaar wordt voorgesteld dit bedrag toe te voegen aan de reserve Sociaal domein.
t. Nieuw te vormen bestemmingsreserve Civiele kunstwerken € 852.783
Het huidige beheerplan Civiele Kunstwerken is vastgesteld voor de periode 2016-2019 en is derhalve verlopen. Het nieuwe beheerplan wordt eind 2022 aan de raad aangeboden. Met het verlopen van het beheerplan ontstaat het risico dat de uitgaven ten laste van de voorziening civiele kunstwerken door de accountant als onrechtmatig worden aangemerkt. Om dit te voorkomen is de voorziening per 31 december 2021 afgesloten. Daarmee valt het beschikbare saldo vrij. Voorgesteld wordt dit toe te voegen aan een nieuw in te stellen bestemmingsreserve Civiele Kunstwerken. Hiermee blijven de middelen beschikbaar voor civiele kunstwerken en kan het ingezet worden voor het onderhoud 2022 en betrokken worden bij het nieuw op te stellen beheerplan dat eind 2022 aan de raad wordt aangeboden.
u. Reserve “Bedrijfsvoering” € 1.442.817
Het totaal voordelig resultaat op de salarislasten 2021 bedraagt € 1.442.817. Voorgesteld wordt om het volledige bedrag toe te voegen aan de reserve Bedrijfsvoering aangezien in 2022 éénmalig verlofdagen worden verkocht om een stuwmeer van verlof tegen te gaan.
Per saldo wordt € 8.626.328 toegevoegd aan de algemene reserve.
Vermogenspositie
De stand van de algemene reserve (na bestemming van het resultaat) was op 31 december 2020 € 105,7 miljoen. In het boekjaar 2021 is de algemene reserve afgenomen met € 55,0 miljoen tot een bedrag per 31 december 2021 van € 50,7 miljoen. De overige reserves zijn toegenomen met € 51,8 miljoen tot een bedrag van € 119,2 miljoen, waardoor het totale eigen vermogen (exclusief het jaarrekeningresultaat) van de gemeente per 31 december 2021 € 169,9 miljoen bedraagt. In 2021 heeft een verschuiving plaatsgevonden van de algemene reserve naar bestemmingsreserves vanwege het vormen van meer dan € 45 miljoen aan bestemmingsreserves ter dekking van afschrijvingslasten op activa. Deze € 45 miljoen is ten laste gebracht van de algemene reserve.
In de jaarrekening is een overzicht van de afzonderlijke mutaties op de reserves en voorzieningen opgenomen in de toelichting op de balans.
Onderstaande grafiek geeft het verloop van het vermogen in totaal en op onderdelen weer over de periode 2016 tot en met 2021. Een overzicht van mutaties in reserves is opgenomen in het onderdeel ‘Jaarrekening’. In het totaal vermogen is geen rekening gehouden met het bestemmen van het resultaat 2021, anders dan het toevoegen aan de algemene reserve.
Weerstandsvermogen, weerstandscapaciteit en weerstandsratio
Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico’s en de daarbij gewenste weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen.
In de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' is een benodigde weerstandscapaciteit berekend van € 7.232.000.
Beschikbare weerstandscapaciteit
Weerstand | Bedrag € |
---|---|
Algemene reserve weerstandsvermogen | 50.717.000 |
Resultaat jaarrekening (onbestemd) | 12.591.000 |
Totale weerstandscapaciteit | 63.308.000 |
De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen.
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | € 63.308.000 | 8,75 |
Benodigde weerstandscapaciteit | € 7.232.000 |
Een ratio weerstandsvermogen van 8,75 wordt beoordeeld als 'uitstekend' en is gebaseerd op de normtabel van de Universiteit Twente.
Schuldomvang en ontwikkeling van de netto schuldquote
In 2021 is de totaalschuld van de gemeente afgenomen, maar niet meer in het snelle tempo van voorgaande jaren. In onderstaande tabel wordt weergegeven hoeveel de totale schuldomvang bedraagt per 31 december 2021.
Schuldomvang per 31-12-2021 ( x € 1.000) | |
---|---|
Leningenportefeuille | 93.380 |
Vordering schatkistbankieren en overige rekeningen-courant | 128.464 |
Schuldomvang | -35.084 |
De schuldomvang is voor het tweede achtereenvolgende jaar negatief, hetgeen wil zeggen dat tegen over de langlopende schulden een hoger bedrag aan liquide middelen aanwezig is.
In de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' wordt de verplichte netto schuldquote weergegeven. De netto schuldquote per 31 december 2021 bedraagt -4%. De afgelopen jaren is de netto schuldquote fors afgenomen van 74% in 2017 naar -4% in 2021.
Ontwikkeling netto schuldquote in % | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Netto schuldquote per 31-12 | 62% | 54% | -10% | -4% |
Bijzondere onderwerpen in het afgelopen jaar
Aankoop cumulatief preferente aandelen Stedin N.V.
Halverwege 2021 heeft de gemeente besloten(raadsbesluit gaf ruimte tot maximaal € 8,4 miljoen) voor een totaal van € 7.988.587 cumulatief preferente aandelen aan te kopen. De jaarlijkse vergoeding bedraagt 3% en is opgenomen als dividend in de meerjarenbegroting.