Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zeven prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status |
---|---|---|
Programma: 05 Onderwijs | ||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Regisseren basisvoorzieningen onderwijs | ||
Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2021 | De stand van zaken m.b.t. de projecten uit het Uitvoeringsprogramma is divers en ziet er als volgt uit: |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2021 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Het onderwijshuisvestingsprogramma en -overzicht 2022 zijn in oktober 2021 door het college vastgesteld. Vooruitlopend op een wetsvoorstel van de minister van onderwijs is het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) opgesteld. Het IHPO geeft een gemeentebreed overzicht van alle onderwijshuisvestingsprojecten en de ontwikkelingen die er spelen. Het (concept) IHPO is in september met de schoolbesturen besproken. De definitieve versie van het IHPO is in december door de raad vastgesteld. Het IHPO vervangt bestaande (visie)documenten op het gebied van onderwijshuisvesting. Het IHPO wordt jaarlijks geactualiseerd. |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | ||
Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | Sinds 2020 bieden twee organisaties VVE-peuteropvang aan in onze gemeente. De tweede (= nieuwe) aanbieder, is in het derde kwartaal van 2020 gestart in Nootdorp. In 2021 is een gespreid en kwalitatief hoogwaardig aanbod van 960 uur voorschoolse educatie gerealiseerd. In 2020 is de instroom van peuters achtergebleven op de uitstroom. De coronacrisis maakt het lastig om eventuele effecten volledig toe te schrijven aan de nieuwe subsidieregeling. In 2021 heeft die ontwikkeling zich hersteld en bevindt het aantal geplaatste doelgroeppeuters zich weer op het niveau, en zelfs iets hoger, van voor 2020. |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling | Naast de bestaande aanbieder van peuteropvang in onze gemeente, is in september 2020 een nieuwe aanbieder met gesubsidieerde VVE-peuteropvang gestart in Nootdorp. Beide aanbieders hebben in 2021 subsidie ontvangen voor het aanbieden van peuteropvang. |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Uitvoering van een lokaal educatieve agenda | ||
Uitvoeren en monitoren Lokaal Educatieve Agenda | De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering | De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2020-2022 beschrijft welke doelstellingen gemeente, schoolbesturen en overige partners hebben op het gebied van onderwijs- en jeugdbeleid. Er zijn gezamenlijke afspraken gemaakt tot en met 2022 op de verschillende thema's. Samen met de partners is bepaald welke thema's prioriteit hebben op het gebied van onderwijs, kinderopvang en in bredere zin: jeugd. In 2021 hebben twee werkgroepen (0-12 jaar en 13-23 jaar) het werkplan uitgevoerd, waarbij met name op de thema's VVE, samenwerking zorg-onderwijs en samenwerking onderwijs-bedrijfsleven stappen zijn gezet. Eind 2021 is beoordeeld welke doelen zijn behaald en wat in 2022, binnen de huidige LEA-beleidsperiode, opgepakt wordt. |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Regisseren samenwerking passend onderwijs en zorg voor jeugd | ||
In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod | Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam, Zoetermeer of Den Haag. Om een beeld te krijgen van de vraag naar en de capaciteit van speciaal basisonderwijs (SBO) en (voortgezet) speciaal onderwijs (V)SO, hebben wij onderzoek laten uitvoeren. Daarnaast participeren wij samen met SBO Prinsenhof in het project ‘dekkend netwerk’ met Passend Primair Onderwijs (PPO) Delflanden voor basisonderwijs en sluiten wij aan bij overleggen met VSO voor voortgezet onderwijs. Met onze deelname aan deze projecten en overleggen realiseren wij een dekkend netwerk van speciale lesplaatsen binnen onze regio. De uitkomsten van het onderzoek voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs zijn in het tweede kwartaal 2021 met de raad gedeeld. Aanvullend wordt in 2022 in H10-verband gestart met een Actieprogramma onderwijs-jeugdhulp, waaronder het organiseren van onderwijszorgarrangementen voor leerlingen die buiten onze gemeente (en binnen de H10-gemeenten) naar school gaan. |
Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs | Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO | Soepele overgangen in doorgaande schoolloopbanen is één van de speerpunten in de ondersteuningsplannen 2021-2025 van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO). In mei 2021 heeft het samenwerkingsverband een adviesnotitie opgesteld, met als doel de schoolbestuurders PO en VO binnen de regio Delflanden handvatten te geven om gezamenlijk de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs goed te organiseren en te positioneren. Een adviesgroep, bestaande uit directeuren en bestuurders PO en VO uit het samenwerkingsverband gaat hiermee in 2022 aan de slag. |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg | Het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) is bedoeld voor wederzijdse bestuurlijke afstemming over diverse thema's die het onderwijs en gemeenten in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs raken. De nieuwe ondersteuningsplannen 2021-2025 voor het primair en voortgezet onderwijs zijn aan de gemeenten voorgelegd en in maart in het OOGO vastgesteld. In de ondersteuningsplannen worden de ambities voor de komende jaren beschreven, waaronder meer inclusief onderwijs- en zorgvoorzieningen. Onze scholen (regulier- en speciaal onderwijs) trekken hierin gezamenlijk op met de gemeente, kernteam en jeugdhulporganisaties. In april is de Regiovisie jeugdhulp Haaglanden aan het OOGO voorgelegd en positief ontvangen. Vanaf 2022 wordt bij de uitvoering van de ondersteuningsplannen gewerkt met een jaarplanner. Zeven organisaties werken hierin samen. De jaarplanner vormt een goede leidraad en draagt bij aan integrale afstemming bij de uitvoering en de planning. |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Een actieve en samenhangende aanpak van schooluitval | ||
Uitvoeren leerplichtwet/RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | Het jaarverslag 2020-2021 RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) is in januari 2022 vastgesteld. Als gevolg van COVID-19 zijn er minder meldingen gedaan dan de afgelopen jaren. Tijdens deze periode is minder gehandhaafd door leerplicht. Er is daardoor (tijdelijk) een andere invulling gegeven aan de leerplichtwet. |
UItvoering geven aan het nieuwe vsv- programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongeren | Programma aanpak VSV 2021-2024 | Aan het programma voortijdig schoolverlaten (VSV) 2021-2024 wordt uitvoering gegeven. De aangepaste meldcode verzuim en uitval VO/MBO wordt in het eerste kwartaal van 2022 opgeleverd. Dit is de procedure waar de school aan hoort te voldoen als een leerling niet op school verschijnt. De school moet actie ondernemen naar de leerling (en zijn ouders) en het verzuim melden bij de gemeente. |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Faciliteren samenwerking onderwijs-bedrijfsleven | ||
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in 2020. Insteek is Oostland brede samenwerking | Alle deelnemende partijen in het Oostland (gemeenten, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven) hebben aangegeven de samenwerking te willen continueren in de vorm van een stichting en op basis van nieuwe convenant- en financieringsafspraken. Beide gemeenten (Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp) betalen 2/3 deel van de kosten. De overige kosten worden betaald door de onderwijsinstellingen in de regio Oostland. De ondernemers dragen bij in de vorm van het organiseren van stages, bedrijfsbezoeken en dergelijke. De kosten zitten voornamelijk in de inzet van de nieuw aangestelde makelaar/schakelaar die er onder meer voor zorgt dat scholieren die stageplaatsen zoeken worden gekoppeld aan bedrijven in het Oostland. |
Hoofdactiviteit (rol): 7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie | ||
Maken afspraken over volwasseneneducatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de samenwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden | Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2021 en verder | Nieuwe afspraken over volwasseneneducatie zijn vastgelegd in het regioplan. Het regioplan is in maart 2021 door de colleges in de samenwerkingsregio (Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal) vastgesteld. Op grond van de samenwerkingsafspraken worden in de loop van 2022 nieuwe partners gecontracteerd die de formele taaltrajecten NT1 en NT2 gaan verzorgen. De Europese aanbesteding is gestart en wordt naar vewachting voor het schooljaar 2022/2023 afgerond. Onze Taalhuizen (van Bibliotheek Oostland) verzorgen ook taaltrajecten. Deze hebben een informeel karakter en behoren niet tot de aanbesteding. Deze trajecten worden (en blijven) gefinancierd door middel van subsidie, die wordt verstrekt door centrumgemeente Zoetermeer (op advies van de regiogemeenten). Totdat de nieuwe taalaanbieders aan de slag gaan lopen de contracten met de huidige taalaanbieders (voor Pijnacker-Nootdorp: ROC Mondriaan Delft) door. |