Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken

Dit beheerplan wordt naar verwachting in de tweede helft van 2022 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

De bestekken voor de uitvoering van het reguliere beheer en onderhoud van de openbare ruimte, op basis van de vastgestelde beheerplannen, zijn volgens de planning van 2021 aanbesteed. De uitvoering is ter hand genomen, de voor 2021 geplande activiteiten zijn uitgevoerd.

Herijken nota Parkeernormen

Geactualiseerde nota Parkeernormen

Op 25 maart 2021 is de nota Parkeernormen 2021 in ontwerp vastgesteld. De nota wordt in februari 2022, met de reacties uit de terinzagelegging, ter besluitvorming aan de raad aangeboden.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2021

Evaluatie Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit

De evaluatie van het uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit is begin 2022 opgeleverd. Gebleken is dat de meeste acties uit het Uitvoeringsprogramma zijn uitgevoerd dan wel in uitvoering zijn. Het gebruik van het openbaar vervoer is (tot de uitbraak van de Coronapandemie) fors gestegen in onze gemeente. De stijging van het aantal autobewegingen is daarbij relatief beperkt gebleven. Dit zou een indicatie kunnen zijn van een trend richting duurzame(re) mobiliteit. Daarbij moet wel worden aangetekend dat duurzame mobiliteit (gericht op minder, anders en schoner reizen) vooral gaat over gedragsverandering. Dit zijn processen van lange adem, waarvoor ook de komende jaren inzet nodig is.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Haalbaarheidsstudie en besluitvorming realisatie Verlengde Komkommerweg

De planning is vertraagd i.v.m. verkennende gesprekken met betrokken eigenaren en het onderzoek of minnelijke overeenstemming te bereiken is. Via een vertrouwelijke informatienota wordt de raad naar verwachting in februari 2022 geïnformeerd over de resultaten van de haalbaarheidsstudie.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Besluit herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw

Voor de herinrichting S-bocht is een schetsontwerp gemaakt en ter inzage gelegd.
Gebleken is dat bewoners nog zorgen hebben over en aandachtspunten zien in het schetsontwerp. Een aantal aspecten wordt daarom nader uitgezocht voordat het schetsontwerp verder wordt uitgewerkt. De verwachting is dat een besluit over de nadere uitwerking medio 2022 kan worden genomen. De raad wordt hierbij betrokken.

Herinrichting Vlielandseweg

De herinrichting van de Vlielandseweg is gereed. De weg is in juli weer opengesteld.

Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp

In de projectenagenda Verkeersveiligheid is een verkeersveiligheidsaudit voor de Kerkweg in Nootdorp opgenomen.
Vanwege de samenhang met het Fietsplan waarvoor in 2021 onderzoek is gedaan, is de audit uitgesteld totdat de raad in januari 2022 besloten heeft over het Fietsplan.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Fietsplan

Het ontwerp-Fietsplan is in januari 2022 aan de raad ter vaststelling aangeboden.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2023

Verkenning haalbaarheid regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten)

Er zijn twee routes uitgewerkt als Metropolitane Fietsroute; de route Den Haag-Pijnacker en de route Delft-Oude Leede-Rotterdam. De routes zijn op 25 maart in de raad vastgesteld. Bij de bespreking van de kadernota 2021 in juni is ook ingestemd met de financiële aspecten van de routes. Zodra overeenstemming is
bereikt met de deelnemende gemeenten en de MRDH worden samenwerkingsovereenkomsten voor de aanleg van beide routes gesloten. Dit vindt naar verwachting in de eerste helft van 2022 plaats.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2024

Deelname regionale aanbesteding concessie openbare laadinfrastructuur

Op 1 juli 2021 is de nieuwe concessie voor openbare laaddiensten in werking getreden. ENGIE Infra & Mobility B.V. heeft na een Europese aanbestedingsprocedure het recht gekregen om tot 1 juli 2024 laadpalen te plaatsen en deze tot 1 juli 2029 te exploiteren. Beide termijnen kunnen eenzijdig (door ons als concessieverlener) met anderhalf jaar worden verlengd.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2025

Pilot deelmobiliteit in de visie klimaatbestendig Klapwijk (bij voldoende belangstelling)

Er is een verkenning gedaan naar de belangstelling voor een pilot deelmobiliteit in Klapwijk. Deze verkenning heeft een positief resultaat opgeleverd.
Een pilot specifiek gericht op Klapwijk bleek financieel echter lastig haalbaar te zijn omdat de MRDH hiervoor geen subsidie kon verstrekken. Dit vanwege het nog ontbreken van MRDH-beleid voor deelmobiliteit.
Deelautoaanbieder MyWheels heeft echter aangegeven verspreid door de gemeente deelauto’s te willen plaatsen. Hiervoor zijn onder andere vier vaste plekken voor een deelauto aangewezen. Waaronder één in Klapwijk. Hiermee wordt (gedeeltelijk) invulling gegeven aan de wens voor een pilot met deelmobiliteit.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2026

R-netmaatregelen op buslijn 455 (Delft-Pijnacker-Zoetermeer)

Langs de R-net buslijn 455 worden de abri's vervangen en wordt op een aantal locaties een stallingsvoorziening toegevoegd. De uitvoering wordt fasegewijs aangepakt en wordt in 2022 voltooid.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2027

Deelname aan MRDH-studie groeiscenario's E-lijn

De MRDH heeft op 10 november 2021 de planstudies Metronet en Randstadrail vastgesteld. Uit de planstudie Metronet blijkt dat de groei in het gebruik van de metro doorzet. Hierdoor ontstaan op tenminste vijf plekken capaciteitsproblemen vanaf 2026. Dit geldt ook voor station Nootdorp De voorgestelde oplossing betreft onder meer de gefaseerde aanschaf van 35 extra metrovoertuigen. Deze worden vanaf 2027 deels ingezet op de E-lijn.
Op basis van de planstudie Randstadrail gaan de RandstadRaillijnen 3 en 4 gedurende de gehele dag gekoppeld en in een lagere frequentie rijden. Hierdoor ontstaat er ruimte om de frequentie van de E-lijn te verhogen naar 12 x per uur te rijden (i.p.v. 6x).
De MRDH werkt de plannen in 2022 verder uit voor onder meer de ondersteunende infrastructurele maatregelen zoals geluids-en veiligheidsmaatregelen. De gemeente wordt hierbij betrokken.

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’

Inrichtingsplan stationsgebied rond metrostation Nootdorp en Heron (inclusief P+R-parkeren)

De raad is in april 2021 geïnformeerd over het proces voor het stedenbouwkundig ontwerp en kostencalculatie voor de stationsomgeving Nootdorp. Met de MRDH en RET is de afgelopen maanden overleg gevoerd over de beoogde ontwikkeling en subsidiemogelijkheden. Dit heeft geleid tot het opstellen van een startdocument 'station Nootdorp' waarin de ambities zijn verwoord. Dit document wordt naar verwachting begin 2022 door de MRDH, RET en de gemeente ondertekend en ter informatie aan de raad aangeboden.
Na afstemming van de investeringsmomenten start het ontwerptraject naar verwachting in de tweede helft van 2022. Hierbij worden ook ov-reizigers, omwonenden, werknemers en ondernemers van Heron en Oostambacht betrokken.