Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2021, begroting na wijziging 2021, rekening 2020, rekening 2021 en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de rekening 2020.
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -6.330 | -6.537 | -6.239 | -6.665 | -128 | -426 |
Baten | 420 | 966 | 456 | 2.105 | 1.138 | 1.649 |
Totaal | -5.910 | -5.571 | -5.782 | -4.560 | 1.011 | 1.222 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | -6.268 | -6.500 | -6.201 | -6.631 | -131 | -430 |
220 - Parkeren | -62 | -37 | -38 | -34 | 3 | 4 |
Totaal | -6.330 | -6.537 | -6.239 | -6.665 | -128 | -426 |
Baten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 150 | 231 | 388 | 1.469 | 1.238 | 1.081 |
Totaal | 150 | 231 | 388 | 1.469 | 1.238 | 1.081 |
Totaal saldo van baten en lasten | -6.180 | -6.306 | -5.851 | -5.196 | 1.111 | 655 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 270 | 736 | 68 | 636 | -100 | 567 |
Totaal | 270 | 736 | 68 | 636 | -100 | 567 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 270 | 736 | 68 | 636 | -100 | 567 |
Resultaat | -5.910 | -5.571 | -5.782 | -4.560 | 1.011 | 1.222 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2021 na wijziging en de Jaarrekening 2021
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en wegen | ||
Aankoop materialen: Binnen de meerjarenbegroting zijn onderhoudsbudgetten beschikbaar voor wegen, gebouwen en groen. Een deel hiervan wordt specifiek door het Servicebedrijf besteed. Om deze kosten beter te kunnen bewaken worden ze vanaf 2021 apart verantwoord. De begrotingswijziging is echter pas vanaf 2022 doorgevoerd. Dekking voor de kosten in 2021 is beschikbaar binnen de oorspronkelijke budgetten gebouwen, wegen en groen. | - | -29 |
MRDH subsidies: Betreft niet begrote MRDH subsidies in verband met verkeersveiligheidsmaatregelen (€30.000), plaatsing twee R-net abris's (€ 49.000) en aanleg bushalte station Nootdorp (€ 60.000). | 139 | - |
Mutatie reserves: In 2020 heeft de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van verkeersveiligheidsmaatregelen op rotondes in 2021. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de veiligheid op de 5 drukste rotondes in de gemeente. In 2021 zijn de te nemen maatregelen verder uitgewerkt. Uitvoering kan plaatsvinden in 2022. | -100 | 100 |
Resultaatbestemming: Een visie op de herinrichting van de Delftsestraatweg in Delfgauw is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor de visie is een eenmalig budget van € 30.000 beschikbaar gesteld. De visie heeft geresulteerd in een conceptontwerp en is eind 2020 afgerond met een inspraakronde. N.a.v. de inspraak is het ontwerpprincipe in de loop van 2021 nader bekeken en zijn enkele technische dilemma's naar voren gekomen die van invloed kunnen zijn op het ontwerpprincipe. Nader technisch onderzoek moet uitwijzen of het ontwerp nog aangepast kan worden, of dat gezocht moet worden naar een ander ontwerpprincipe. De externe opdracht aan Mobycon kan daardoor pas in 2022 worden afgerond. Het restant opdrachtbedrag bedraagt € 10.000. | - | 10 |
Resultaatbestemming: Het verkeersveiligheidsonderzoek is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor dit onderzoek was voor 2020/2021 een eenmalig budget beschikbaar gesteld. De verkeersveiligheidsaudit Kerkweg in Nootdorp zou in het 4e kwartaal 2021 worden gestart. Vanwege de samenhang met het Fietsplan waarvoor in 2021 onderzoek is gedaan, is de audit uitgesteld tot na de vaststelling van het Fietsplan begin 2022. | - | 30 |
Schadeverhaal: betreft diverse uitkeringen van schadeverzekering in 2021. | 59 | - |
Straatreiniging: Er is een structureel tekort ontstaan op het budget voor onderhoudsbestekken. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn areaaluitbreiding en hogere marktprijzen. | - | -153 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -179 |
Verkeer en wegen: Als gevolg van aansluitingen in nieuwbouwwijken en verzwaring van het elektriciteitsnet zijn hogere degeneratievergoedingen ontvangen van met name Stedin. | 162 | - |
Voorzieningen: Het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2019 is verouderd. Totdat dit is geactualiseerd wordt de hieraan verbonden voorziening afgesloten en omgezet in een bestemmingsreserve. | 853 | - |
Wegen: Door capaciteitsproblemen bij de aannemer zijn de geplande werkzaamheden voor 2021 niet volledig uitgevoerd. | - | 109 |
Overig | 25 | -19 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 3 |
Totaal 03 Mobiliteit | 1.138 | -128 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Mobiliteit | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2021 | Werkelijke uitgaven 2021 | Restant | afsluiten / handhaven |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 1 (2019) | 373.375 | 373.332 | 43 | Afsluiten |
BHP wegen 17-20: Vlielandseweg (2019) | 673.115 | 1.014.045 | -340.930 | Afsluiten |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 2(2021) | 700.000 | 700.795 | -795 | Afsluiten |
Renovatie Virulypad (2018) | -193.428 | -193.428 | 0 | Afsluiten |
BHP OV 19-22: Europalaan: armaturen (2019) | 31.020 | 31.020 | 0 | Afsluiten |
BHP OV19-22:armaturen fietsenst.Pijn.Centr.(2019) | 7.493 | 0 | 7.493 | Afsluiten |
BHP OV19-22:Armaturen Hofpleintunnel (2019) | 11.323 | 0 | 11.323 | Afsluiten |
BHP OV 19-22: armaturen kleine projecten (2019) | 15.720 | 15.813 | -93 | Afsluiten |
BHP OV19-22:masten&netwerk Pijnacker Noord (2019) | 86.511 | 87.213 | -702 | Afsluiten |
BHP OV 19-22: Europaln: masten&netwerk (2019) | 57.909 | 57.909 | 0 | Afsluiten |
Uitbreiding parkeerterrein De Boezem (2020) | 60.000 | 59.174 | 826 | Afsluiten |
Bovo Komkommerweg | 716.209 | -32.992 | 749.201 | Afsluiten |
FES project Oostelijke Randweg (2010) | 2.156.471 | 808.398 | 1.348.073 | Afsluiten |
4.695.718 | 2.921.279 | 1.774.439 | Totaal af te sluiten | |
Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 250.000 | 0 | 250.000 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019) | 285.754 | 7.289 | 278.465 | Handhaven |
Vervanging Hazepad Nootdorp (2022) | 0 | 192.806 | -192.806 | Handhaven |
Sneeuwschuivers (2019) | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven (2018) | -88.720 | -73.426 | -15.294 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022) | 0 | 578.201 | -578.201 | Handhaven |
Verlengde Keulseweg Pijnacker (2019) | 14.016 | -33.362 | 47.378 | Handhaven |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019) | 145.041 | 145.546 | -505 | Handhaven |
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018) | 100.000 | 9.561 | 90.439 | Handhaven |
Herinrichting Raadhuisplein (2019) | 291.262 | 99.668 | 191.594 | Handhaven |
Voorber.krediet herstruct. Katwijkerlaan (2020) | 280.680 | 284.104 | -3.424 | Handhaven |
BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord(2019) | 129.250 | 55.869 | 73.381 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Armaturen AHR Oudeweg (2020) | 346.390 | 3.000 | 343.390 | Handhaven |
BHP OV 19-22:armaturen Delftsestraatweg(2019) | 23.441 | 5.658 | 17.783 | Handhaven |
BHP OV19-22:masten&netwerk AHR Oudeweg (2021) | 67.561 | 11.344 | 56.217 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022) | 0 | 360.318 | -360.318 | Handhaven |
BHP OV19-22: masten & netwerk Delftsestr.weg(2019) | 26.572 | 20.570 | 6.002 | Handhaven |
BHP OV19-22:masten&netwerk kleine projecten(2019) | 26.271 | 5.996 | 20.275 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk:vervanging armaturen (2022) | 0 | 46.583 | -46.583 | Handhaven |
BHP OV19-22:Armaturen Nootdorpseweg-Noordweg(2020) | 71.346 | 0 | 71.346 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Armaturen Koningshof (2020) | 156.134 | 142.477 | 13.657 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Masten & netwerk Koningshof (2020) | 291.476 | 73.685 | 217.791 | Handhaven |
BHP19-22:Masten&netwerk Nootdorpsewg-Noordwg(2020) | 133.190 | 26.890 | 106.300 | Handhaven |
BHP 19-22: Vervanging 3 OV voedingskasten (2020) | 33.000 | 0 | 33.000 | Handhaven |
BHP OV 19/22:verv.4 OV voedingskasten (2021) | 44.000 | 0 | 44.000 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Vlielandseweg: masten&netwerk (2021) | 21.233 | 0 | 21.233 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: masten&netwerk(2021) | 66.595 | 0 | 66.595 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: armaturen (2021) | 35.673 | 0 | 35.673 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Klaproostun/fietsenstal:armaturen'21 | 24.750 | 0 | 24.750 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Vlielandseweg: armaturen (2021) | 11.374 | 0 | 11.374 | Handhaven |
DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019) | 116.807 | 0 | 116.807 | Handhaven |
Tijdelijke parkeervoorzieningen Mariaschool (2020) | 25.000 | 0 | 25.000 | Handhaven |
Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018) | 1.215.283 | 38.770 | 1.176.513 | Handhaven |
Houten steigers P102/103/104/105/106 (2020) | 57.500 | 0 | 57.500 | Handhaven |
Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020) | 58.266 | 30.296 | 27.970 | Handhaven |
4.259.145 | 2.031.843 | 2.227.302 | Totaal te handhaven | |
Totaal Mobiliteit | 8.954.863 | 4.953.122 | 4.001.741 |
Toelichting investeringen
Vlielandseweg
Het investeringsbudget voor de Vlielandseweg is met € 340.000 overschreden. Dit heeft twee belangrijke oorzaken. Gezien de invloed van het project op de omgeving (de Vlielandseweg is een van de doorgaande wegen en is een belangrijke busroute) is ervoor gekozen om het werk te gunnen op EMVI-basis en niet op basis van de laagste prijs. Hierdoor vallen de kosten € 200.000 hoger uit. Daarnaast heeft de totale uitvoeringsduur 9 weken langer geduurd met de hieraan gekoppelde hogere kosten van de aannemer en het hieraan gekoppelde projectteam van € 146.000.
Vervanging Hazepad Nootdorp
In 2022 is € 775.000 investeringsbudget beschikbaar voor de vervanging van het Hazepad. In overleg met de aannemer van het project die de werkzaamheden voor Delfland uitvoert is eind 2021 een voorinvestering gedaan waardoor een kostenbesparing van € 80.000 kon worden gerealiseerd.
Beheerplan wegen Klapwijk fase 3
Het investeringstempo in Klapwijk is in 2021 hoger dan waar in de begroting rekening is gehouden. Hierdoor is een overschrijding ontstaan. De dekking hiervoor is beschikbaar in 2022. In het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 wordt het investeringsbudget "Klimaatbestendig Klapwijk wegen" bijgesteld. De vaststelling hiervan staat gepland voor de raad van mei 2022.
BHP OV 19-22 Klapwijk masten & netwerk en Vervanging armaturen
De vervanging van masten en netwerk in Klapwijk heeft eerder plaatsgevonden dan begroot. In 2022 is hiervoor budget beschikbaar.