Wat heeft het gekost ?

In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2021, begroting na wijziging 2021, rekening 2020, rekening 2021 en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de rekening 2020.

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2021

Begroting na
wijziging
2021

Rekening
2020

Rekening
2021

Afwijking tov.
begroting na
wijziging
2021

Afwijking
tov. rekening
2020

Lasten

-6.330

-6.537

-6.239

-6.665

-128

-426

Baten

420

966

456

2.105

1.138

1.649

Totaal

-5.910

-5.571

-5.782

-4.560

1.011

1.222

Specificatie van de lasten en baten per taakveld

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2021

Begroting na wijziging
2021

Rekening
2020

Rekening
2021

Afwijking tov. begroting na wijziging
2021

Afwijking
tov. rekening
2020

Lasten per taakveld

210 - Verkeer en wegen

-6.268

-6.500

-6.201

-6.631

-131

-430

220 - Parkeren

-62

-37

-38

-34

3

4

Totaal

-6.330

-6.537

-6.239

-6.665

-128

-426

Baten per taakveld

210 - Verkeer en wegen

150

231

388

1.469

1.238

1.081

Totaal

150

231

388

1.469

1.238

1.081

Totaal saldo van baten en lasten

-6.180

-6.306

-5.851

-5.196

1.111

655

Onttrekking aan reserves

210 - Verkeer en wegen

270

736

68

636

-100

567

Totaal

270

736

68

636

-100

567

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

270

736

68

636

-100

567

Resultaat

-5.910

-5.571

-5.782

-4.560

1.011

1.222

Analyse afwijkingen tussen de begroting 2021 na wijziging en de Jaarrekening 2021

03 Mobiliteit
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

210 Verkeer en wegen

Aankoop materialen: Binnen de meerjarenbegroting zijn onderhoudsbudgetten beschikbaar voor wegen, gebouwen en groen. Een deel hiervan wordt specifiek door het Servicebedrijf besteed. Om deze kosten beter te kunnen bewaken worden ze vanaf 2021 apart verantwoord. De begrotingswijziging is echter pas vanaf 2022 doorgevoerd. Dekking voor de kosten in 2021 is beschikbaar binnen de oorspronkelijke budgetten gebouwen, wegen en groen.

-

-29

MRDH subsidies: Betreft niet begrote MRDH subsidies in verband met verkeersveiligheidsmaatregelen (€30.000), plaatsing twee R-net abris's (€ 49.000) en aanleg bushalte station Nootdorp (€ 60.000).

139

-

Mutatie reserves: In 2020 heeft de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van verkeersveiligheidsmaatregelen op rotondes in 2021. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de veiligheid op de 5 drukste rotondes in de gemeente. In 2021 zijn de te nemen maatregelen verder uitgewerkt. Uitvoering kan plaatsvinden in 2022.

-100

100

Resultaatbestemming: Een visie op de herinrichting van de Delftsestraatweg in Delfgauw is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor de visie is een eenmalig budget van € 30.000 beschikbaar gesteld. De visie heeft geresulteerd in een conceptontwerp en is eind 2020 afgerond met een inspraakronde. N.a.v. de inspraak is het ontwerpprincipe in de loop van 2021 nader bekeken en zijn enkele technische dilemma's naar voren gekomen die van invloed kunnen zijn op het ontwerpprincipe. Nader technisch onderzoek moet uitwijzen of het ontwerp nog aangepast kan worden, of dat gezocht moet worden naar een ander ontwerpprincipe. De externe opdracht aan Mobycon kan daardoor pas in 2022 worden afgerond. Het restant opdrachtbedrag bedraagt € 10.000.

-

10

Resultaatbestemming: Het verkeersveiligheidsonderzoek is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor dit onderzoek was voor 2020/2021 een eenmalig budget beschikbaar gesteld. De verkeersveiligheidsaudit Kerkweg in Nootdorp zou in het 4e kwartaal 2021 worden gestart. Vanwege de samenhang met het Fietsplan waarvoor in 2021 onderzoek is gedaan, is de audit uitgesteld tot na de vaststelling van het Fietsplan begin 2022.

-

30

Schadeverhaal: betreft diverse uitkeringen van schadeverzekering in 2021.

59

-

Straatreiniging: Er is een structureel tekort ontstaan op het budget voor onderhoudsbestekken. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn areaaluitbreiding en hogere marktprijzen.

-

-153

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-179

Verkeer en wegen: Als gevolg van aansluitingen in nieuwbouwwijken en verzwaring van het elektriciteitsnet zijn hogere degeneratievergoedingen ontvangen van met name Stedin.

162

-

Voorzieningen: Het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2019 is verouderd. Totdat dit is geactualiseerd wordt de hieraan verbonden voorziening afgesloten en omgezet in een bestemmingsreserve.

853

-

Wegen: Door capaciteitsproblemen bij de aannemer zijn de geplande werkzaamheden voor 2021 niet volledig uitgevoerd.

-

109

Overig

25

-19

220 Parkeren

Overig

-

3

Totaal 03 Mobiliteit

1.138

-128

Investeringen

Investeringsbudget

Mobiliteit

Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2021

Werkelijke uitgaven 2021

Restant

afsluiten / handhaven

BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 1 (2019)

373.375

373.332

43

Afsluiten

BHP wegen 17-20: Vlielandseweg (2019)

673.115

1.014.045

-340.930

Afsluiten

BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 2(2021)

700.000

700.795

-795

Afsluiten

Renovatie Virulypad (2018)

-193.428

-193.428

0

Afsluiten

BHP OV 19-22: Europalaan: armaturen (2019)

31.020

31.020

0

Afsluiten

BHP OV19-22:armaturen fietsenst.Pijn.Centr.(2019)

7.493

0

7.493

Afsluiten

BHP OV19-22:Armaturen Hofpleintunnel (2019)

11.323

0

11.323

Afsluiten

BHP OV 19-22: armaturen kleine projecten (2019)

15.720

15.813

-93

Afsluiten

BHP OV19-22:masten&netwerk Pijnacker Noord (2019)

86.511

87.213

-702

Afsluiten

BHP OV 19-22: Europaln: masten&netwerk (2019)

57.909

57.909

0

Afsluiten

Uitbreiding parkeerterrein De Boezem (2020)

60.000

59.174

826

Afsluiten

Bovo Komkommerweg

716.209

-32.992

749.201

Afsluiten

FES project Oostelijke Randweg (2010)

2.156.471

808.398

1.348.073

Afsluiten

4.695.718

2.921.279

1.774.439

Totaal af te sluiten

Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021)

250.000

0

250.000

Handhaven

BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019)

285.754

7.289

278.465

Handhaven

Vervanging Hazepad Nootdorp (2022)

0

192.806

-192.806

Handhaven

Sneeuwschuivers (2019)

0

0

0

Handhaven

Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven (2018)

-88.720

-73.426

-15.294

Handhaven

BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022)

0

578.201

-578.201

Handhaven

Verlengde Keulseweg Pijnacker (2019)

14.016

-33.362

47.378

Handhaven

VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019)

145.041

145.546

-505

Handhaven

VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018)

100.000

9.561

90.439

Handhaven

Herinrichting Raadhuisplein (2019)

291.262

99.668

191.594

Handhaven

Voorber.krediet herstruct. Katwijkerlaan (2020)

280.680

284.104

-3.424

Handhaven

BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord(2019)

129.250

55.869

73.381

Handhaven

BHP OV 19-22: Armaturen AHR Oudeweg (2020)

346.390

3.000

343.390

Handhaven

BHP OV 19-22:armaturen Delftsestraatweg(2019)

23.441

5.658

17.783

Handhaven

BHP OV19-22:masten&netwerk AHR Oudeweg (2021)

67.561

11.344

56.217

Handhaven

BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022)

0

360.318

-360.318

Handhaven

BHP OV19-22: masten & netwerk Delftsestr.weg(2019)

26.572

20.570

6.002

Handhaven

BHP OV19-22:masten&netwerk kleine projecten(2019)

26.271

5.996

20.275

Handhaven

BHP OV 19-22: Klapwijk:vervanging armaturen (2022)

0

46.583

-46.583

Handhaven

BHP OV19-22:Armaturen Nootdorpseweg-Noordweg(2020)

71.346

0

71.346

Handhaven

BHP OV 19-22: Armaturen Koningshof (2020)

156.134

142.477

13.657

Handhaven

BHP OV 19-22: Masten & netwerk Koningshof (2020)

291.476

73.685

217.791

Handhaven

BHP19-22:Masten&netwerk Nootdorpsewg-Noordwg(2020)

133.190

26.890

106.300

Handhaven

BHP 19-22: Vervanging 3 OV voedingskasten (2020)

33.000

0

33.000

Handhaven

BHP OV 19/22:verv.4 OV voedingskasten (2021)

44.000

0

44.000

Handhaven

BHP OV 19-22: Vlielandseweg: masten&netwerk (2021)

21.233

0

21.233

Handhaven

BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: masten&netwerk(2021)

66.595

0

66.595

Handhaven

BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: armaturen (2021)

35.673

0

35.673

Handhaven

BHP OV 19-22: Klaproostun/fietsenstal:armaturen'21

24.750

0

24.750

Handhaven

BHP OV 19-22: Vlielandseweg: armaturen (2021)

11.374

0

11.374

Handhaven

DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019)

116.807

0

116.807

Handhaven

Tijdelijke parkeervoorzieningen Mariaschool (2020)

25.000

0

25.000

Handhaven

Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018)

1.215.283

38.770

1.176.513

Handhaven

Houten steigers P102/103/104/105/106 (2020)

57.500

0

57.500

Handhaven

Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020)

58.266

30.296

27.970

Handhaven

4.259.145

2.031.843

2.227.302

Totaal te handhaven

Totaal Mobiliteit

8.954.863

4.953.122

4.001.741

Toelichting investeringen

Vlielandseweg

Het investeringsbudget voor de Vlielandseweg is met € 340.000 overschreden. Dit heeft twee belangrijke oorzaken. Gezien de invloed van het project op de omgeving (de Vlielandseweg is een van de doorgaande wegen en is een belangrijke busroute) is ervoor gekozen om het werk te gunnen op EMVI-basis en niet op basis van de laagste prijs. Hierdoor vallen de kosten € 200.000 hoger uit. Daarnaast heeft de totale uitvoeringsduur 9 weken langer geduurd met de hieraan gekoppelde hogere kosten van de aannemer en het hieraan gekoppelde projectteam van € 146.000.

Vervanging Hazepad Nootdorp

In 2022 is € 775.000 investeringsbudget beschikbaar voor de vervanging van het Hazepad. In overleg met de aannemer van het project die de werkzaamheden voor Delfland uitvoert is eind 2021 een voorinvestering gedaan waardoor een kostenbesparing van € 80.000 kon worden gerealiseerd.

Beheerplan wegen Klapwijk fase 3

Het investeringstempo in Klapwijk is in 2021 hoger dan waar in de begroting rekening is gehouden. Hierdoor is een overschrijding ontstaan. De dekking hiervoor is beschikbaar in 2022. In het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 wordt het investeringsbudget "Klimaatbestendig Klapwijk wegen" bijgesteld. De vaststelling hiervan staat gepland voor de raad van mei 2022.

BHP OV 19-22 Klapwijk masten & netwerk en Vervanging armaturen

De vervanging van masten en netwerk in Klapwijk heeft eerder plaatsgevonden dan begroot. In 2022 is hiervoor budget beschikbaar.