Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zes prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer
Activiteit | Resultaat | Toelichting status |
---|---|---|
Programma: 07 Individuele voorzieningen | ||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen individuele inkomensondersteuning | ||
Uitvoeren armoedemonitor | Inzicht in armoede en het gebruik van minimaregelingen | Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rekenkameronderzoek naar het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid is de armoedemonitor in 2021 geïntegreerd in de monitor sociaal domein. Voor een meer structureel inzicht in armoedecijfers wordt een armoededashboard ontwikkeld en geïntegreerd in de monitor sociaal domein. Door de vele ontwikkelingen (prioriteiten) binnen het sociaal domein is hier nog geen uitvoering aan gegeven. In 2022 wordt dit opnieuw opgepakt. |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Bepalen individuele ondersteuning bij re-integratie en participatie | ||
Herijken beleidsplan Schuldhulpverlening | Vastgesteld beleidsplan Schuldhulpverlening 2021 -2024 | Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening moet de raad iedere vier jaar een beleidsplan vaststellen. Het (herijkte) beleidsplan schuldhulpverlening is in oktober 2021 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. |
Implementeren van de wet inburgering | Inburgeringsvoorzieningen ingekocht (regionaal) en vastgestelde beleidsregels en verordeningen | De Wet inburgering is per 1 januari 2022 in werking getreden. Vanaf deze datum geven wij uitvoering aan de wet. De leerroutes B1 en zelfredzaamheidsroute en het participatieverklaringstraject zijn ingekocht. De aanbesteding onderwijsroute bevindt zich in de afrondende fase. De module arbeidsmarkt en participatie wordt gezamenlijk met de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer en het werkgeverservicepunt ZHC ontwikkeld. In december 2021 heeft het college ingestemd met de beleidsregels Wet inburgering. De raad is hierover en over de voortgang van de implementatie in december 2021 geïnformeerd. In tegenstelling tot eerdere berichten kent de Wet inburgering geen verordeningsplicht. |
Maximale ondersteuning aan inwoners met een arbeidsbeperking | Meer kwetsbare inwoners aan het werk | Begin december 2021 worden 152 inwoners met een arbeidsbeperking en/of een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleid door een gespecialiseerd team NAB (Nieuw Arbeidsbeperkten). 51 inwoners werken met een loonkostensubsidie en andere ondersteuning vanuit de gemeente. 62 van hen ontvangen een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet. 15 inwoners hebben een indicatie beschut werk en (gaan) werken bij werkbedrijf de Binnenbaan in Zoetermeer, Werkse! in Den Hoorn of bij de Hoogwerkers in Pijnacker (onderdeel van zorgkwekerij Bloei). De Raad heeft in juni 2021 de re-integratieverordening vastgesteld. Hiermee zijn 5 extra beschutte werkplekken beschikbaar gesteld. |
Uitvoeren maatregelen plan van aanpak participatie | Voortgangsrapportage over de resultaten van genomen maatregelen en eventuele bijsturing daarvan in eerste kwartaal 2021 | De evaluatie van het plan van aanpak 'Werken, werken aan en meedoen' is in januari 2021 vastgesteld. Hierin is een actieagenda 2021 opgenomen. Over de voortgang wordt verder jaarlijks gerapporteerd in het jaarverslag Participatie dat in het tweede kwartaal van 2022 wordt opgeleverd. |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Bepalen individuele voorzieningen Wmo | ||
Aanscherpen beleidsregels en Verordening Wmo | Beheersing van oplopende kosten voor Wmo maatwerk | Deze maatregel is onderdeel van het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (P2). De uitvoering verloopt volgens afspraak. De aanpassing van de beleidsregels Wmo fase 1 en 2 uit het interventieplan zijn gerealiseerd. De raad is hierover in april 2021 geïnformeerd. De raad is in september 2021 geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan. |
Anticiperen op de decentralisatie maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Vastgesteld regionaal convenant maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt vanaf 2022 een taak voor individuele gemeenten. Dit betekent regionaal ontvlechting van taken en budget. Hiervoor is met de gemeenten Delft, Westland en Midden-Delfland een regionale visie ontwikkeld. Deze is in december door de gemeenteraad vastgesteld. |
Implementeren resultaat gericht werken bij begeleiden Wmo | Aansturen aanbieders op effectieve ondersteuning | Deze maatregel is onderdeel van het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (T10). Uitwerking van deze maatregel is verschoven naar 2022 aangezien er veel beheersmaatregelen geïmplementeerd worden. Voor deze maatregel liggen kansen binnen de nieuwe inkoopvisie van H5. De raad heeft deze inkoopvisie in december 2021 vastgesteld. |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Bepalen individuele voorzieningen jeugdhulp | ||
Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp; effectief uitvoeren van lokale en regionale beheersmaatregelen om ‘ in control’ te komen en te blijven | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de genomen (lokale en regionale) beheersmaatregelen en eventuele bijsturing daarvan | Vanaf 2018 zien we de kosten voor jeugdhulp stijgen. De kostenstijging is in onze gemeente minder dan in de omringende gemeenten. Het Servicebureau H10 verklaart deze stijging door de toename van de hulpvragen en de intensiteit van zorg. Maar ook door wisseling van de aangeboden zorg en de harmonisatie van tarieven. Via regionale ontwikkeltafels worden er door gemeenten in de regio Haaglanden met aanbieders gesprekken gevoerd over de verdere implementatie van resultaatsturing en kostenbeheersing. Indien nodig worden er tussentijds afspraken gemaakt met aanbieders en/of worden contracten gewijzigd. Lokaal hebben we de regionale, technische en politieke maatregelen gebundeld in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' waar we uitvoering aan geven. De raad is in oktober 2021 geïnformeerd over de voortgang en de besparingen van de maatregelen uit het interventieplan. |
Transformatie; zowel lokaal als regionaal uitvoering geven aan de wettelijke transformatie-opgave waaronder resultaatgerichte inkoop 2020-2024 en Regiovisie jeugdhulp | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de brede wettelijke transformatie-opgave binnen de jeugdhulp | In 2021 is gestart met het voorbereiden van de regiovisie jeugdhulp Haaglanden 2021-2026 om te voldoen aan de norm van opdrachtgeverschap richting de jeugdhulpaanbieders. Deze regiovisie beschrijft de missie, ambities, leidende principes, governance en kostenbeheersing voor de komende jaren. De regiovisie is in oktober 2021 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Het uitvoeringsplan van de regiovisie wordt in februari 2022 ter vaststelling aan de raad aangeboden. |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Bepalen handhaving en fraude sociaal domein | ||
Inzet van handhavers in het sociaal domein | Resultaten via het jaarverslag Sociaal Domein | Het jaarverslag Participatie bevat informatie over de inzet van handhavers in het sociaal domein. Het jaarverslag over 2021 is in Q2 2022 vastgesteld. De raad is hierover geïnformeerd. Als onderdeel van het interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein in Pijnacker-Nootdorp' wordt een extra impuls gegeven aan handhaving rechtmatigheid Wmo/ jeugd. De raad is in september 2021 geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan. |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen | ||
Evalueren pilot Vroeg Eropaf Pijnacker-Nootdorp | Evaluatierapport met aanbevelingen voor de toekomstige uitvoering | In 2020 is gestart met een pilot vroegsignalering van schulden: Vroeg Eropaf in Pijnacker-Nootdorp. Door wijzigingen in de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening is vroegsignalering van schulden in 2021 een wettelijke taak geworden voor gemeenten en signaalpartners. Hiervoor is een landelijk convenant gesloten. |
Kostenbeheersing in het sociaal domein | Uitvoering Interventieplan Sociaal DomeinBesparing van € 750.000 realiseren op basis van de maatregelen genoemd in het Interventieplan | In 2020 is het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' vastgesteld. Dit interventieplan bevat 28 kostenbeheersingsmaatregelen onderverdeeld in technische, regionale en politieke maatregelen. De implementatie van de maatregelen is in volle gang: |
Ontwikkelen visie op het voorliggend veld | Beleidsplan Visie op preventie in het Sociaal Domein. Zie ook programma 6 | De eerste resultaten van de analyse zijn in Q1 2022 met de raad gedeeld. De visie op het voorliggend veld wordt naar verwachting in de tweede helft van 2022 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. |