Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2021, begroting na wijziging 2021, rekening 2020, rekening 2021 en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de rekening 2020.
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -28.742 | -34.313 | -36.360 | -35.950 | -1.637 | 411 |
Baten | 7.913 | 9.958 | 13.319 | 13.064 | 3.107 | -255 |
Totaal | -20.829 | -24.355 | -23.041 | -22.885 | 1.470 | 156 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | -9.257 | -9.982 | -13.574 | -12.746 | -2.763 | 829 |
640 - Begeleide participatie | -2.944 | -2.777 | -2.924 | -2.777 | -0 | 147 |
650 - Arbeidsparticipatie | -898 | -1.277 | -1.033 | -946 | 331 | 87 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.974 | -2.235 | -2.162 | -2.199 | 36 | -37 |
671 - Maatwerkdienstverlening 18+ | -3.196 | -4.174 | -3.656 | -3.973 | 201 | -317 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | -9.883 | -13.020 | -11.687 | -12.263 | 757 | -576 |
681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+ | -25 | -25 | -27 | -25 | 0 | 2 |
682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18- | -565 | -462 | -462 | -660 | -199 | -199 |
Totaal | -28.742 | -33.952 | -35.525 | -35.588 | -1.637 | -63 |
Baten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 7.615 | 7.742 | 12.582 | 11.163 | 3.421 | -1.418 |
640 - Begeleide participatie | 0 | 56 | 87 | 93 | 37 | 6 |
650 - Arbeidsparticipatie | 0 | 66 | 41 | 66 | 0 | 25 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 109 | 111 | 61 | 57 | -54 | -5 |
671 - Maatwerkdienstverlening 18+ | 189 | 193 | 68 | 184 | -9 | 116 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 31 | 37 | 31 | 0 | -5 |
Totaal | 7.913 | 8.199 | 12.875 | 11.594 | 3.395 | -1.281 |
Totaal saldo van baten en lasten | -20.829 | -25.752 | -22.649 | -23.994 | 1.758 | -1.345 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 0 | -155 | 0 | -155 | 0 | -155 |
650 - Arbeidsparticipatie | 0 | -106 | 0 | -106 | 0 | -106 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | -100 | -835 | -100 | 0 | 735 |
Totaal | 0 | -361 | -835 | -361 | 0 | 474 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 0 | 463 | 25 | 387 | -77 | 362 |
640 - Begeleide participatie | 0 | 58 | 22 | 52 | -6 | 30 |
650 - Arbeidsparticipatie | 0 | 265 | 137 | 172 | -93 | 35 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 27 | 194 | 15 | -12 | -179 |
671 - Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 141 | 65 | 40 | -102 | -25 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 729 | 0 | 729 | 0 | 729 |
682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18- | 0 | 75 | 0 | 75 | 0 | 75 |
Totaal | 0 | 1.758 | 444 | 1.470 | -289 | 1.026 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 0 | 1.397 | -392 | 1.109 | -289 | 1.500 |
Resultaat | -20.829 | -24.355 | -23.041 | -22.885 | 1.470 | 156 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2021 na wijziging en de Jaarrekening 2021
07 Individuele voorzieningen | Baten | Lasten |
---|---|---|
630 Inkomensregelingen | ||
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als lastenkant. Per saldo blijkt de Rijksbijdrage toereikend te zijn geweest. | 857 | -668 |
Bijzondere bijstand: In 2021 hebben er meer verstrekkingen voor eerste inrichting en huisraad plaatsgevonden. Hier staan voor een deel hogere inkomsten tegenover als gevolg van bijbehorende terugbetalingsverplichtingen. | 10 | -54 |
Bijzondere bijstand armoedebestrijding: De bijdrage aan het Sport-Cultuurfonds was in 2021 lager begroot. Met name vanwege corona is er minder vaak een beroep gedaan op de regelingen die het fonds biedt. | 5 | 55 |
Hersteloperatie KOT: Voor kosten van de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslagaffaire wordt de gemeente op dit taakveld door het Rijk vergoed voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen vanaf 2013. Tevens ontvangt de gemeente een vergoeding voor de uitvoeringskosten. | 42 | -30 |
Resultaatbestemming: De Tozo regeling wordt vergoed door het Rijk. Er resteert een saldo van € 12.000 (voordeel) dat is ontstaan uit de vergoeding voor uitvoeringskosten. Door dit bedrag in 2022 beschikbaar te stellen kan het worden ingezet bij de kosten voor afhandeling van de Tozo. | 12 | - |
TONK: Voor de kosten van de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten was een bijdrage uit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona beschikbaar ter grootte van de eerste twee tranches die het Rijk hiervoor beschikbaar heeft gesteld. De werkelijke kosten zijn lager, hierop is de reservebijdrage aangepast. | -77 | 77 |
Tozo: Voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers is in 2021 zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant geen budget opgenomen omdat niet bekend was voor welk bedrag aanspraak gemaakt zou worden. De regeling wordt vergoed door het Rijk. Er resteert een saldo van € 12.000 (voordeel) dat is ontstaan uit de vergoeding voor uitvoeringskosten. | 2.464 | -2.464 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Inkomensregelingen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 271 |
Overig | 31 | 50 |
640 Begeleide participatie | ||
Rijksbijdrage Sociale Werkvoorziening: In 2021 is er een extra vergoeding ontvangen voor SW medewerkers in gemeentedienst. | 36 | - |
Overig | -5 | -0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Re-integratietrajecten: Mede veroorzaakt door corona zijn niet alle plannen voor re-integratie 2021 uitgevoerd. Dit heeft geleid tot lagere kosten binnen dit taakveld. De geplande reservebijdrage die daar bij hoorde is daardoor ook niet volledig ingezet wat een lagere inkomst op dit taakveld als gevolg heeft. | -89 | 105 |
TOP trajecten: Het budget voor Traject Oriëntatie op Participatie is in 2021 niet volledig benut. De inzet van dit budget is afhankelijk van het aantal geschikte kandidaten. Dat aantal verschilt per jaar. | - | 54 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Arbeidsparticipatie. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 168 |
Overig | -3 | 4 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Wmo Regiotaxi: Het totaal van reizigersvergoedingen voor het gebruik van de Regiotaxi is lager dan begroot. Door corona is er minder gebruik gemaakt van de Regiotaxi. | -55 | - |
Wmo woonvoorzieningen: Ten opzichte van de kostenprognose bij de Najaarsnota 2021 zijn de uiteindelijke werkelijke kosten voor Wmo woonvoorzieningen lager. De kosten voor dit type voorziening zijn afhankelijk van het aantal aanvragen en de hoogte ervan. Eén woningaanpassing waarvan de kosten worden gedekt door een reservebijdrage is in 2021 nog niet volledig afgerond met zowel lagere lasten als lagere inkomsten als gevolg. | -12 | 47 |
Overig | 1 | -11 |
671 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: De verwachte toename van het aantal kwijtscheldingen voor riolering- en afvalstoffenheffing waarmee rekening is gehouden in de begroting 2021 als gevolg van de Corona-pandemie zien we niet terug in de realisatiecijfers van 2021. Hierdoor is een deel van het budget kwijtscheldingen niet ingezet. | - | 80 |
Schuldhulpverlening: Voor extra activiteiten op het gebied van schuldhulpverlening zijn uit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona middelen beschikbaar gesteld. Voor een deel zijn deze activiteiten uit het reguliere budget bekostigd en voor een deel zijn deze elders opgevangen (binnen de TONK). Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten op dit taakveld lager. | -102 | 93 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 116 |
Wmo hulp bij huishouden: Evenals voorgaande jaren is in 2021 het gebruik van deze voorziening toegenomen. Op basis van de bij de Najaarsnota beschikbare gegevens is het budget aangepast. De uiteindelijke realisatie heeft een overschrijding tot gevolg van € 85.000 op zorg in natura en € 11.000 op de pgb's voor huishoudelijke hulp. | - | -96 |
Overig | -9 | 8 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | ||
Jeugdhulp ZIN: De kosten voor jeugdhulp zorg in natura zoals die landelijk, regionaal en lokaal is gecontracteerd zijn in 2021 lager dan bij de Najaarsnota was geprognosticeerd. Met name de prognose van het regionale servicebureau wijkt af van de realisatie. Het voordeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op het taakveld Maatwerk geëscaleerde zorg 18- worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf sociaal domein. | - | 594 |
Uitvoeringskosten gedecentraliseerde taken: Binnen het sociaal domein is er ruimte voor activiteiten in het kader van samenwerking in H10 en H6 verband (Jeugd en Wmo) alsmede voor lokale ontwikkelingen. De kosten die hiermee gepaard gaan zijn zowel structureel als incidenteel van aard. De incidentele kosten betreffen over het algemeen projectmatige inzet van tijdelijk personeel of externe expertise. In 2021 was er sprake van minder incidentele kosten waardoor als gevolg van de begrotingssystematiek t-1 dit budget niet volledig hoefde te worden ingezet. | - | 143 |
Overig | 0 | 20 |
682 Maatwerk geescaleerde zorg 18- | ||
Jeugdhulp ZIN: Het nadeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op taakveld Maatwerk dienstverlening 18- worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf sociaal domein. | - | -199 |
Overig | - | 0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | 3.107 | -1.637 |
Investeringen
Niet van toepassing voor programma Individuele voorzieningen.