Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op acht prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten , het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status |
---|---|---|
Programma: 06 Collectieve voorzieningen | ||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Faciliteren samenkracht en burgerparticipatie | ||
Uitvoeren subsidieregelingen | Initiatieven in de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd | Het stimuleren en faciliteren van initiatieven uit de samenleving is een continu proces. Hiervoor zijn drie subsidieregelingen beschikbaar: |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Bepalen uitvoering taken Wet Publieke gezondheid | ||
Uitvoeringsprogramma Nota lokaal gezondheidsbeleid 2020-2024 | Uitvoeren van het Lokaal Gezondheidsbeleid volgens de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma | We hebben uitvoering gegeven aan het lokaal gezondheidsbeleid (2020- 2023), waarbij vele lokale en regionale partners betrokken waren. |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Bepalen toegang sociaal domein (kernteams) | ||
Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data | Een monitor sociaal domein die jaarlijks bij de Jaarrekening wordt gepresenteerd en meting cliëntervaring middels het instrument Sensemaker | De monitor sociaal domein is in juni aan de raad aangeboden. De hoeveelheid data die is opgehaald met de Ervaringsmeter is (nog) niet voldoende om op basis hiervan een rapportage te kunnen maken en kwaliteits-verbetervoorstellen te doen. Ook na het aanschrijven van inwoners die gebruik maken van gemeentelijke dienstverlening in het kader van de Wmo is de respons te laag. In het eerste kwartaal van 2022 wordt een voorstel gedaan over het meten van cliëntervaring en het gebruik van de Ervaringsmeter hierbij. |
Invoeren richtinggevend kader en rekentool jeugdhulp | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de voortgang | Het Richtinggevend Kader (RGK) is ingevoerd bij het kernteam en wordt daar actief gebruikt om verzoeken tot ondersteuning te beoordelen en op maat te maken. Het RGK is ook geïntroduceerd bij de huisartsen via de Praktijkondersteuners Jeugd (POJ). Het gebruik van het RGK op verwijzingen die nog door huisartsen worden verstrekt is in ontwikkeling. |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Faciliteren en regisseren preventieve voorzieningen jeugd | ||
Uitvoeren van geactualiseerd uitvoeringsplan preventie op het onderdeel jeugd | Uitvoeringsplan is samen met het veld in uitvoering | Het uitvoeringsplan preventief jeugdbeleid wordt in samenwerking met onze subsidiepartners uitgevoerd. In het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp’ is de maatregel ‘Preventie: ontwikkel visie op voorliggend veld’ uitgewerkt. Op basis hiervan wordt de eerder vastgestelde visie op preventie jeugd herijkt, waarbij de scope wordt verbreed naar het hele voorliggende en preventieve veld in het sociaal domein. De eerste resultaten van de analyse worden in het eerste kwartaal van 2022 met de raad gedeeld. De visie op het voorliggend veld wordt naar verwachting in de tweede helft van 2022 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Faciliteren van sportvoorzieningen | ||
Intensivering samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, sport, jeugd en zorg op het gebied van sport, bewegen en een gezonde leefstijl | Interventies, projecten en activiteiten die bijdragen aan een gezonde leefstijl | De intensivering van de samenwerking wordt voor een belangrijk deel ingevuld door uitvoering van de activiteiten volgens het Lokaal Preventieakkoord en het Addendum Lokaal Sportakkoord. Eén van de interventies betreft de JOGG aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht). Op 1 juni is de JOGG regisseur aan de slag gegaan. De JOGG aanpak richt zich op het gezonder maken van de leefomgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien: thuis, buurt, school, vrije tijd, sport, werk en media. Met de interventie TeamFit zetten we in op gezonde sportverenigingen, door het aanbod in sportkantines gezonder te maken. Daarbij is ook aandacht voor roken en alcohol. Daarnaast is er aandacht voor gezondheidsbevordering via het onderwijs door middel van de Gezonde School. Met de aanpak 'Voel je goed' richten we ons op lager opgeleide volwassenen die willen werken aan een gezonder gewicht. We streven naar een Rookvrije Generatie via de scholen en de sportaanbieders. |
Uitvoeren accommodatieplan binnensport 2018 | Resultaten volgens accommodatieplan binnensport 2018 | De uitvoering van het accommodatieplan binnensport verloopt volgens planning. In 2019 is besloten de Jan Janssenhal te vervangen door een nieuwe sporthal. De realisatie van de nieuwe Jan Janssenhal is onderdeel van het project 'Hart van Nootdorp'. De nieuwe sporthal wordt op de huidige locatie gerealiseerd. In het eerste kwartaal is het programma van eisen vastgesteld. In het vierde kwartaal is (na aanbesteding) een bouwer/constructeur geselecteerd. Deze is begonnen met de ontwerpfase. Gebruikers van de Jan Janssenhal zijn en worden betrokken bij de uitwerking van de plannen. |
Uitvoeren beheerplan buitensport 2020-2024 | Resultaten volgens beheerplan buitensport 2020-2024 | Op sportcomplex De Groene Wijdte is de toplaag van drie kunstgrasvelden vervangen. Deze werkzaamheden zijn in mei 2021 afgerond. Om voldoende voetbalvelden beschikbaar te houden zijn enkele grootonderhoudswerkzaamheden uitgesteld en is prioriteit gegeven aan aanleg- en renovatiewerkzaamheden. |
Uitvoeren investeringsplan sportvoorzieningen PN 2018: Kwaliteitsverbetering en uitbreiding hockey- en voetbalcapaciteit | Resultaten volgens investeringsplan sportvoorzieningen PN 2018 | Het hoofdveld van SV Nootdorp is omgebouwd van gras naar kunstgras. Op De Groene Wijdte is een vierde hockeyveld gerealiseerd. De uitvoering van deze projecten zijn in het tweede kwartaal afgerond. |
Uitvoeringsprogramma beleidsnota sport en bewegen / lokaal sportakkoord | Thematische uitvoering actiepunten volgens beleidsnota / lokaal sportakkoord | In 2019 is het Lokaal Sportakkoord PN 2020-2021 vastgesteld; een (lokale) vertaling van de ambities uit het Nationaal Sportakkoord. Het Lokaal Sportakkoord is door dertien organisaties uit de sectoren sport, onderwijs en zorg ondertekend, inclusief de sportraad en het sportplatform. In de zomer is de sportportal www.pijnackernootdorpactief.nl (een initiatief van de sportraad) gestart. De sportportal biedt een gemeentebreed overzicht van activiteiten op het gebied van sport en bewegen. In september is aandacht besteed aan de Nationale Sportweek en is het project Sociaal Vitaal van start gegaan. Sociaal Vitaal is een project voor inactieve senioren van 60-85 jaar met een lage sociaal economische status die eenzaamheid ervaren. Het project verloopt succesvol. Daarnaast zijn dit jaar extra rijksmiddelen beschikbaar gekomen voor uitvoering in 2021 en 2022. Dit heeft geleid tot het Addendum Lokaal Sportakkoord PN 2020-2022; een herijking van eerder vastgestelde ambities en activiteiten uit het bestaande sportakkoord. Het Addendum biedt een overzicht van oude en nieuwe interventies en initiatieven op het gebied van sport en bewegen voor 2021 en 2022. De gemeente heeft een regisserende rol bij de uitvoering van het Addendum. De raad is begin 2022 geïnformeerd over het Addendum Lokaal Sportakkoord. |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Faciliteren van cultuurvoorzieningen | ||
Uitvoeren cultuurnota | Uitvoeren van cultuurnota middels Uitvoeringsagenda 2020-2023 | De hoofdlijnen zoals vastgesteld in de Cultuurnota zijn binnen de beperkingen van de coronamaatregelen en overeenkomstig de voornemens uitgevoerd. Op basis van de looptijd zijn de Cultuurnota met de bijbehorende uitvoeringsagenda geëvalueerd. De uitkomst hiervan is in december ter informatie aan de raad aangeboden. Gezien de maatregelen en de lockdown die dit tot gevolg heeft gehad, is het culturele veld opnieuw gecompenseerd op basis van de gestelde voorwaarden. |
Hoofdactiviteit (rol): 7. Faciliteren en regisseren preventieve en algemene voorzieningen sociaal domein | ||
Dagbesteding voor inwoners met dementie in wijkcentra | Kwalitatief goede dagbesteding voor inwoners met dementie en vermindering van zorgdruk van hun mantelzorgers | Voor de uitvoering van dagbesteding voor inwoners met beginnende dementie heeft SWOP actief ingezet op het informeren van het professionele netwerk in onze gemeente. Hiernaast is er een presentatie gegeven aan de Wmo consulenten van de gemeente, gezien de betrokkenheid voor wat betreft de toeleiding. Vanwege de gevoeligheid voor inwoners rondom het zetten van stappen om dagbesteding te volgen, heeft SWOP veel tijd en aandacht besteed aan informeren en betrekken van (potentiële) klanten voor de dagbesteding. Hierbij is tevens geïnvesteerd in het betrekken van de omgeving en mantelzorgers. De tijd en aandacht voor inwoners die gebruik kunnen en willen maken van het aanbod van dagbesteding hebben gezorgd voor een gestage toename van deelnemers, die verder uitgebouwd wordt. Het werven van deelnemers gaat langzamer dan gedacht, vanwege de hiervoor beschreven redenen, maar er is inmiddels een aantal deelnemers gestart. . |
Uitvoeren Sluitende aanpak personen met verward gedrag | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de voortgang | De uitvoering verloopt volgens planning. De aanpak is geëvalueerd in het eerste kwartaal van 2021. Hieruit is gebleken dat de huidige aanpak werkt en het huidige beleid wordt voorgezet. De raad is hierover geïnformeerd door middel van een informatienota. Er is een rapportage over bemoeizorg opgesteld en daarnaast heeft centrumgemeente Delft het rapport van het opvangpunt personen verward gedrag (OVP) beschikbaar gesteld. Dat betekent dat de beoogde resultaten 2021 gerealiseerd zijn. In het eerste kwartaal van 2022 wordt het beleid opnieuw geëvalueerd. |
Uitvoeren subsidieplan Fonds 1818, jaarprogramma 2021 | Verbeterd werkproces, kwaliteit vrijwilligersondersteuning, kennisniveau, data en datagebruik | Het subsidieplan Fonds 1818 wordt uitgevoerd door het team schuldhulpverlening van onze gemeente en gesubsidieerde partijen zoals de SWOP, Schuldhulpmaatje, DOEL en Humanitas. Samen vormen zij het netwerk preventie, schuldhulpverlening en nazorg. De uitvoering van het jaarprogramma 2021 verloopt volgens plan. De Week van het Geld is hoofdzakelijk digitaal uitgevoerd vanwege COVID-19. Er zijn werkafspraken gemaakt over een eenduidig werkproces. Gezamenlijk aanbod is bekend bij deelnemers en wordt bekend gemaakt aan inwoners. De ontwikkeling in het netwerk richt zich op gezamenlijke inzet bij vroegsignalering en bij preventie en nazorg in het algemeen. |
Uitvoeren Wet verplichte GGZ | Uitvoeren van Wet verplichte GGZ middels uitvoeringsagenda | In 2021 is tien keer een crisismaatregel in het kader van de Wvggz opgelegd. Ook is uitvoering gegeven aan het preventieve en niet-acute deel van de Wvggz. De geplande activiteiten 2021 zijn uitgevoerd. |
Hoofdactiviteit (rol): 8. Faciliteren ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers | ||
Uitvoeren van de Week van de mantelzorg | Week van de mantelzorg | Naar aanleiding van een positieve uitkomst van de afweging bij de Kadernota kan de Week van de Mantelzorg structureel uitgevoerd worden. In 2021 heeft er tussen 5 en 14 november een editie van de Week van de Mantelzorg plaatsgevonden met een divers aanbod van activiteiten; creatieve workshops, culturele activiteiten, activiteiten in het kader van bewegen en verwennen, activiteiten gericht op kennis opdoen en een activiteit voor jonge mantelzorgers. Net als voorgaande edities is er via online en offline communicatie bekendheid gegeven aan de Week van de Mantelzorg. In 2021 waren er in totaal 437 aanmeldingen voor de activiteiten. Bij de aanmeldingen ging het om zowel mantelzorgers, als introducees en professionals. |