Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2021, begroting na wijziging 2021, rekening 2020, rekening 2021 en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2021 ten opzichte van de rekening 2020.
Collectieve voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -14.719 | -16.713 | -15.122 | -16.102 | 611 | -980 |
Baten | 1.578 | 3.723 | 2.040 | 3.787 | 65 | 1.747 |
Totaal | -13.141 | -12.990 | -13.081 | -12.315 | 675 | 767 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Collectieve voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
510 - Sportbeleid en activering | -586 | -771 | -578 | -628 | 144 | -50 |
520 - Sportaccommodaties | -3.558 | -3.536 | -3.388 | -3.541 | -5 | -153 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -825 | -1.186 | -862 | -957 | 229 | -95 |
540 - Musea | -57 | -59 | -84 | -56 | 3 | 28 |
560 - Media | -896 | -932 | -887 | -924 | 8 | -37 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | -5.630 | -6.171 | -6.021 | -6.117 | 54 | -96 |
620 - Wijkteams | -686 | -962 | -732 | -881 | 82 | -148 |
710 - Volksgezondheid | -2.329 | -2.485 | -2.277 | -2.362 | 124 | -84 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | -151 | -151 | -153 | -151 | -0 | 2 |
Totaal | -14.719 | -16.254 | -14.984 | -15.617 | 638 | -633 |
Baten per taakveld | ||||||
510 - Sportbeleid en activering | 100 | 258 | 88 | 121 | -137 | 33 |
520 - Sportaccommodaties | 990 | 936 | 979 | 1.142 | 206 | 162 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 15 | 49 | 96 | 52 | 3 | -44 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | 184 | 183 | 132 | 140 | -43 | 8 |
620 - Wijkteams | 0 | 103 | 42 | 288 | 186 | 246 |
710 - Volksgezondheid | 0 | 98 | 3 | 10 | -88 | 7 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | 12 | 12 | 11 | 16 | 3 | 4 |
Totaal | 1.300 | 1.638 | 1.353 | 1.769 | 131 | 416 |
Totaal saldo van baten en lasten | -13.419 | -14.616 | -13.631 | -13.848 | 768 | -217 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
520 - Sportaccommodaties | 0 | -458 | -138 | -458 | 0 | -320 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 0 | 0 | -27 | -27 | -27 |
Totaal | 0 | -458 | -138 | -485 | -27 | -347 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
510 - Sportbeleid en activering | 0 | 20 | 43 | 20 | 0 | -23 |
520 - Sportaccommodaties | 133 | 1.077 | 363 | 1.075 | -1 | 712 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 144 | 534 | 227 | 519 | -15 | 292 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 256 | 55 | 207 | -49 | 152 |
620 - Wijkteams | 0 | 107 | 0 | 107 | 0 | 107 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 91 | 0 | 91 | -0 | 91 |
Totaal | 277 | 2.085 | 688 | 2.019 | -66 | 1.331 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 277 | 1.627 | 550 | 1.534 | -93 | 984 |
Resultaat | -13.141 | -12.990 | -13.081 | -12.315 | 675 | 767 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2021 na wijziging en de Jaarrekening 2021
06 Collectieve voorzieningen | Baten | Lasten |
---|---|---|
510 Sportbeleid en activering | ||
Lokaal Sportakkoord: Voor het lokaal sportakkoord is rijkssubsidie ontvangen. Deze is niet besteed en blijft gereserveerd voor 2022. | -127 | 127 |
Overig | -10 | 17 |
520 Sportaccommodaties | ||
Subsidies: De ontvangen Specifieke uitkering ten behoeve van stimulering sport is niet begroot. | 60 | - |
Subsidies: De Specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden voor Coronaondersteuning in het eerste halfjaar van 2021 is eind november toegekend. Door de late toekenning kon dit niet meer door de raad vastgesteld worden waardoor een begrotingswijziging ontbreekt. | 234 | - |
Urentoerekening: Het betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Sportaccommodaties. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 38 |
Zwembad: De schade van de zwemverenigingen door COVID-19 is door Sportfondsen aan hen uitgekeerd en rechtstreeks bij het rijk gedeclareerd. De beschikbare middelen vanuit de gemeente waren daardoor niet nodig. | - | 63 |
Zwembad: Het beschikbaar budget voor het wegvallen van de schoolzwemuren is niet ingezet. | - | 48 |
Zwembad: Het zwembad is gecompenseerd voor haar exploitatieverlies over het eerste halfjaar als gevolg van COVID-19. | -87 | -147 |
Overig | -2 | -7 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Cultuur: Als gevolg van COVID-19 is het regulier beschikbare budget voor cultuur niet benut. | - | 86 |
Mutatie Reserves: De bestemmingsreserve 'particuliere initiatieven' is opgeheven. | 27 | -27 |
Mutatie Reserves: Het nieuw ingestelde innovatiefonds is in 2021 niet gestart. | -97 | 97 |
Subsidies: Als gevolg van de coronapandemie is de subsidieaanvraag voor particuliere initiatieven lager. | - | 51 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld 530 Cultuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -38 |
Overig | 58 | 33 |
540 Musea | ||
Overig | - | 3 |
560 Media | ||
Overig | - | 8 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Afronding nog-te-betalen 2020: Met de tegenboeking van kosten die in 2020 bij de afronding van de accountantscontrole opgevoerd zijn, is in 2021 op dit budget een incidentele meevaller ontstaan. | - | 25 |
Beleidsadvisering Wmo: Het budget dat is bedoeld voor onkosten van de Adviesraad sociaal domein is voor 2021 niet volledig ingezet. | - | 18 |
Buurt- en clubhuizen: De baten en lasten voor Dorpsstraat 77 zijn vanaf 2021 onder taakveld Samenkracht en burgerparticipatie begroot maar nog in programma 10 verantwoord. | -43 | 50 |
Inburgering: Met het uitstel van de invoering van de Wet Inburgering is ook een aantal kosten in de voorbereiding ervan nog niet gemaakt. | - | 17 |
SWOP coronacompensatie: Als gevolg van corona heeft SWOP lagere (huur)inkomsten over 2021 en hogere kosten. Hiervoor is een vergoeding toegezegd. De kosten hiervan komen ten laste van de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona. Een definitief overzicht van kosten is pas in de loop van 2022 beschikbaar. Daardoor zijn zowel de verwachte extra kosten 2021 als de reservebijdrage die hier tegenover staat nog niet opgenomen in de jaarrekening (voor- en nadeel). | -45 | 45 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -146 |
Wijkgericht werken: Als gevolg van de coronamaatregelen is een deel van het budget voor wijkgericht werken niet aangewend. Omdat groepsgerichte activiteiten in het grootste deel van het jaar niet toegestaan waren, is er slechts een beperkt aantal bewonersinitiatieven uitgevoerd waardoor het budget voor de Buurtknip voor een groot deel onbenut is gebleven. Ook zijn er minder buurt- en wijkgerichte leefbaarheidsactiviteiten en projecten van gemeente en partners van de grond gekomen. | - | 37 |
Overig | -4 | 8 |
620 Wijkteams | ||
Compensabele btw: Door Veilig Thuis Haaglanden is over 2021 een bedrag aan compensabele btw doorgeschoven aan de gemeente. Dit kan bij de Belastingdienst worden teruggevorderd. Omdat de hoogte hiervan vooraf niet kan worden bepaald, wordt er in de begroting geen rekening mee gehouden. | - | 7 |
Jeugd ZIN: Dit onderdeel betreft de inzet van personeel voor jeugdhulp binnen de gehele Haaglanden regio waarvan een deel aan onze gemeente kan worden toegerekend. De kosten voor jeugdhulp zorg in natura zoals die landelijk, regionaal en lokaal is gecontracteerd zijn in 2021 lager dan bij de Najaarsnota was geprognosticeerd. Met name de prognose van het regionale servicebureau wijkt af van de realisatie. Het voordeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op het taakveld Maatwerk geëscaleerde zorg 18- in programma 7 Individuele voorzieningen worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. | - | 10 |
Regiobijdrage Meldpunt Bezorgd: De gemeente Delft ontvangt als regiogemeente rijksmiddelen voor de uitvoering van Meldpunt Bezorgd. Dit wordt in onze gemeente ingevuld door personele inzet binnen het sociaal domein. Deze inkomst is ons aandeel in de rijksmiddelen en dient als bijdrage aan de kosten daarvan en dient derhalve als dekking te worden verwerkt binnen het sociaal domein. | 40 | - |
Resultaatbestemming: Hersteloperatie KOT. Voor de hulpverlening aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire ontvangt de gemeente een specifieke uitkering voor gemeentelijke ondersteuning. Deze wordt bepaald aan de hand van het aantal mogelijk gedupeerden en werkelijk gemaakte kosten voor ondersteuning en coördinatie. Een deel van deze vergoeding is bedoeld voor kosten die gedurende het traject van ondersteuning worden gemaakt, ook na 2021. Van het surplus aan inkomsten wordt bij de besluitvorming over de jaarrekening voorgesteld om dit in 2022 beschikbaar te stellen uit het rekeningresultaat 2021. | 170 | - |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Wijkteams. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 50 |
Overig | -24 | 15 |
710 Volksgezondheid | ||
Compensabele btw: Door de GGD is over 2021 een bedrag aan compensabele btw doorgeschoven aan de gemeente. Dit kan bij de Belastingdienst worden teruggevorderd. Omdat de hoogte hiervan vooraf niet kan worden bepaald, wordt er in de begroting geen rekening mee gehouden. | - | 14 |
Lokaal Preventie Akkoord: De specifieke uitkering à € 30.000 die is ontvangen voor de uitvoering van het Lokaal Preventie Akkoord wordt over meerdere jaren ingezet. Het deel dat in 2021 niet is ingezet wordt op de balans beschikbaar gehouden waardoor in de exploitatie aan zowel de baten- als lastenkant een verschil ontstaat. (voordeel en nadeel) | -20 | 20 |
Specifieke Uitkering Sportakkoord: Ten onrechte zijn op dit taakveld bij de Najaarsnota de ontvangst van en de uitgaven op een aanvullende specifieke uitkering Sportakkoord begroot. Zowel de lasten als de baten zijn niet gerealiseerd omdat deze eerder al zijn verwerkt op het juiste taakveld 510 Sportbeleid en activering. | -68 | 68 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Volksgezondheid. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -23 |
Wet Verplichte GGZ: De onderschrijding van dit budget betreft een nieuw onderdeel van de Wvggz. In 2021 is begonnen met een evaluatie om in kaart te brengen waar de middelen het best ingezet kunnen worden (ter ondersteuning of uitbreiding van capaciteiten). De evaluatie is nog niet afgerond. De verwachting is dat dit in 2022 gebeurt, zodat de middelen voor de juiste instrumenten ingezet kunnen worden. | - | 48 |
Overig | 0 | -3 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | 3 | -0 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | 65 | 611 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Collectieve voorzieningen | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2021 | Werkelijke uitgaven 2021 | Restant | afsluiten / handhaven |
DGW: veld 1 toplaag (2019) SPUK | 57.031 | 32.314 | 24.717 | Afsluiten |
DGW: hockeyveld 4 - toplaag (2019) SPUK | 29.400 | 23.963 | 5.437 | Afsluiten |
Sportp.Gravenh.:veld 1:kunstgras toplaag(2019)SPUK | 194.136 | 400.876 | -206.740 | Afsluiten |
Sportp.'s-Gravenhout:veld2:kunst:toplaag(2020)SPUK | 65.541 | 0 | 65.541 | Afsluiten |
DGW: voetbalveld 8: kunstgras: toplaag (2021)SPUK | 455.000 | 451.318 | 3.682 | Afsluiten |
DGW: voetbalveld 6: kunstgras: toplaag (2021)SPUK | 455.000 | 402.021 | 52.979 | Afsluiten |
DGW: kunstgrasveld 2 - toplaag (2021)SPUK | 455.000 | 414.470 | 40.530 | Afsluiten |
Sportp.Gravenh.:veld 1:kunstgras onderb(2021)SPUK | 300.000 | 208.898 | 91.102 | Afsluiten |
2.011.108 | 1.933.860 | 77.248 | Totaal af te sluiten | |
Ackerswoude, gym accom - 1e inrichting (2019)SPUK | 84.132 | 41.365 | 42.767 | Handhaven |
Nieuwbouw sporthal Jan Janssen - bouwkundig (2022) | 0 | 20.858 | -20.858 | Handhaven |
Casa/Schatkaart:gymaccommodatie 1 zaal (2021)SPUK | 29.870 | 24.402 | 5.468 | Handhaven |
Ackerswoude, gym accom - bouwkosten(2017) SPUK | 653.288 | 484.504 | 168.784 | Handhaven |
Geldlening Cultuur&Zo tbv investeringen (2019) | 0 | -16.045 | 16.045 | Handhaven |
PCB Beatrixschool,Julianaln 2: kinderopvang (2020) | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
RKB Maria, Ru Paresingel 1: kinderopvang (2017) | 198.476 | 39.597 | 158.879 | Handhaven |
Casa/Schatkaart: kinderopvang (2021) | 22.736 | 23.233 | -497 | Handhaven |
CBS Regenboog,Kon.Julianastr.1: kinderopvang(2018) | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
Ackerswoude: perm.huisv.kinderopvang (2019) | 352.680 | 316.858 | 35.822 | Handhaven |
Vlinderboom: uitbr.2019: kinderopvang (2019) | 138.535 | 79.637 | 58.898 | Handhaven |
Vlinderboom: uitbr.2019: kinderopvang (2019):grond | 0 | 43.340 | -43.340 | Handhaven |
Bouw Schatkaart: herstructurering terrein '21 | 49.167 | 24.510 | 24.657 | Handhaven |
Voorbereiding Sociaal Cultureel Centrum Pijn(2021) | 470.000 | 104.397 | 365.603 | Handhaven |
1.998.884 | 1.186.656 | 812.228 | Totaal te handhaven | |
Totaal Collectieve voorzieningen | 4.009.992 | 3.120.516 | 889.476 |
Toelichting investeringen
Sportpark s'Gravenhout:veld 1:kunstgras toplaag en onderbouw
Voor de ombouw van het hoofdveld naar kunstgras op 's Gravenhout zijn een investeringbudget voor de onderbouw en voor de toplaag beschikbaar gesteld. Op het budget voor de toplaag is een tekort van € 205.000, het budget voor de onderbouw heeft € 90.000 over. Per saldo een overschrijding van € 115.000. Dit wordt veroorzaakt door hogere logistieke en herstelkosten van de gebruikte openbare ruimte, extra kosten ten behoeve van maatregelen ter beperking overlast voor omwonenden en extra milieumaatregelen i.v.m. rubberkorrels.