Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2021 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 09 Bestuur en dienstverlening

Hoofdactiviteit (rol): 1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college en in verbinding met de samenleving

Opvolging geven aan bevindingen uit de Eindrapportage Maatschappelijke Impactanalyse COVID-19

Bevindingen geagendeerd in de P&C-cyclus

Omdat de crisis nog voortduurt is besloten de bevindingen uit de rapportage te monitoren binnen de programma's van de begroting en via de reguliere P&C cyclus.
De interne crisisorganisatie is paraat en heeft ook in het laatste kwartaal van 2021 gefunctioneerd.

Uitvoeren van de bijgestelde uitvoeringsagenda ‘Verder in verbinding’

Resultaten conform de bijgestelde Uitvoeringsagenda 2018-2022

In de zomer van 2020 hebben raad en college met elkaar gesproken in het kader van de midterm review. Doel van het midterm review-gesprek was om de inhoudelijke en randvoorwaardelijke focus aan te brengen in de bestuurlijke en ambtelijke inzet voor het restant van deze bestuursperiode en dit te vertalen in een Bijgewerkte Uitvoeringagenda 2018-2022, die het college in oktober 2020 heeft vastgesteld en aangeboden aan de raad. De afspraken uit de (Bijgewerkte) Uitvoeringsagenda 2018-2022 zijn verwerkt in de Programmabegroting 2021. Eind 2021 is de Bijgewerkte Uitvoeringsagenda 2018-2022 geëvalueerd. Begin 2022 is de Evaluatienota nog voor de gemeenteraadsverkiezingen met de raad gedeeld.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Versterken regionale samenwerking MRDH

Verbetervoorstellen MRDH

Het betreft een doorlopende activiteit die gekoppeld is aan de inhoudelijke jaarplanning van de bestuurscommissies, adviescommissies, dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de MRDH. Het strategisch kader wordt gevormd door de doelen uit de Strategische Agenda MRDH 2022 die het AB in de zomer van 2019 heeft vastgesteld en die in 2022 worden geactualiseerd. 2021 stond grotendeels in het teken van de coronacrisis die grote impact heeft op zowel de economie als het openbaar vervoer binnen de MRDH. Enerzijds lag de economische focus daarbij op samenwerking en het ontwikkelen van projecten, die zowel bijdragen aan het economisch herstel als aan de transitie naar een nieuwe economie. Anderzijds heeft de MRDH in het (herijkte) Transitieprogramma OV & COVID-19 de benodigde maatregelen benoemd. De implementatie van deze maatregelen is in 2021 voorspoedig verlopen. Zolang het Rijk de Beschikbaarheidsvergoeding continueert zijn vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig. Bij de oprichting van de MRDH in 2014 is besloten dat na 10 jaar, in 2024, het AB de GR MRDH evalueert op behalen doelstellingen en continuering. Eind 2021 zijn college en raad uitgenodigd om deel te nemen aan de tweede tussenevaluatie GR MRDH. Met de tweede tussenevaluatie wordt onderzocht of en hoe de MRDH haar werkwijze, de onderlinge verbinding en samenwerking de komende jaren nog verder kan optimaliseren. Onze inbreng in de tweede tussenevaluatie is voorbereid in de Klankbordgroep en in januari 2022 in de raad besproken.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Doorontwikkelen van de (digitale) dienstverlening

Het iteratief verbeteren van de digitaal aan te vragen producten, dit doen we samen met inwoners en bedrijven

We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving

Ondanks de uitzonderlijke situatie die is ontstaan door de uitbraak van COVID-19 is de digitale dienstverlening onverminderd doorgegaan. Het Klantcontactcentrum heeft meer producten digitaal beschikbaar gesteld. De toegankelijkheid van de website is verbeterd. Er is een start gemaakt met de ontwikkeling van digitale tekstverwerkers voor het klantcontactcentrum. Hierdoor kunnen inwoners sneller en beter worden voorzien van informatie. Ook zijn digitale tools ingezet voor online enquêtes, peilingen en het versturen van meer 'maatwerk' digitale nieuwsbrieven naar inwoners en ondernemers.