Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
(Bedragen x €1.000) | Begroting na wijziging 2021 | Rekening 2021 | Verschil 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Baten en lasten | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -32.014 | 29.931 | -2.083 | -26.402 | 26.254 | -148 | 5.612 | -3.678 | 1.935 |
02 Economie en glastuinbouw | -9.165 | 9.082 | -83 | -8.948 | 9.927 | 980 | 217 | 845 | 1.062 |
03 Mobiliteit | -6.537 | 231 | -6.306 | -6.665 | 1.469 | -5.196 | -128 | 1.238 | 1.111 |
04 Groen en recreatie | -5.185 | 2.071 | -3.114 | -6.464 | 1.955 | -4.509 | -1.279 | -116 | -1.395 |
05 Onderwijs | -6.088 | 1.058 | -5.030 | -5.558 | 1.058 | -4.500 | 530 | 0 | 530 |
06 Collectieve voorzieningen | -16.254 | 1.638 | -14.616 | -15.617 | 1.769 | -13.848 | 638 | 131 | 768 |
07 Individuele voorzieningen | -33.952 | 8.199 | -25.752 | -35.588 | 11.594 | -23.994 | -1.637 | 3.395 | 1.758 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -20.468 | 15.910 | -4.558 | -19.424 | 15.381 | -4.043 | 1.044 | -529 | 515 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.321 | 866 | -4.455 | -5.241 | 1.125 | -4.116 | 80 | 259 | 339 |
-134.983 | 68.986 | -65.997 | -129.906 | 70.532 | -59.373 | 5.078 | 1.546 | 6.624 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -2.443 | 81.271 | 78.828 | -1.595 | 81.877 | 80.282 | 848 | 606 | 1.454 |
Overhead | -14.811 | 0 | -14.811 | -13.806 | 0 | -13.806 | 1.005 | 0 | 1.005 |
VpB | -871 | 0 | -871 | -1.224 | 0 | -1.224 | -352 | 0 | -352 |
Algemene dekkingsmiddelen | -1.692 | 0 | -1.692 | -162 | 0 | -162 | 1.530 | 0 | 1.530 |
Bedrag onvoorzien | -50 | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 |
-19.867 | 81.271 | 61.404 | -16.787 | 81.877 | 65.090 | 3.081 | 606 | 3.687 | |
-154.851 | 150.257 | -4.593 | -146.692 | 152.409 | 5.717 | 8.158 | 2.152 | 10.311 | |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -2.832 | 3.407 | 575 | -2.832 | 1.862 | -970 | 0 | -1.545 | -1.545 |
02 Economie en glastuinbouw | -1.086 | 157 | -930 | -1.086 | 137 | -950 | 0 | -20 | -20 |
03 Mobiliteit | 0 | 736 | 736 | 0 | 636 | 636 | 0 | -100 | -100 |
04 Groen en recreatie | -4.212 | 2.729 | -1.483 | -2.639 | 2.769 | 130 | 1.573 | 40 | 1.613 |
05 Onderwijs | 0 | 1.196 | 1.196 | 0 | 1.172 | 1.172 | 0 | -24 | -24 |
06 Collectieve voorzieningen | -458 | 2.085 | 1.627 | -485 | 2.019 | 1.534 | -27 | -66 | -93 |
07 Individuele voorzieningen | -361 | 1.758 | 1.397 | -361 | 1.470 | 1.109 | 0 | -289 | -289 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 374 | 374 | 0 | 229 | 229 | 0 | -145 | -145 |
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 269 | 269 | 0 | 224 | 224 | 0 | -45 | -45 |
-8.950 | 12.710 | 3.760 | -7.403 | 10.516 | 3.113 | 1.546 | -2.194 | -648 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -66.452 | 66.148 | -304 | -66.465 | 68.767 | 2.302 | -13 | 2.619 | 2.606 |
Overhead | 0 | 689 | 689 | 0 | 589 | 589 | 0 | -101 | -101 |
VpB | 0 | 871 | 871 | 0 | 871 | 871 | 0 | 0 | 0 |
-66.452 | 67.709 | 1.257 | -66.465 | 70.227 | 3.762 | -13 | 2.518 | 2.505 | |
-75.402 | 80.419 | 5.017 | -73.868 | 80.743 | 6.874 | 1.534 | 324 | 1.857 | |
Resultaat | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -34.846 | 33.338 | -1.508 | -29.234 | 28.115 | -1.118 | 5.612 | -5.223 | 390 |
02 Economie en glastuinbouw | -10.251 | 9.238 | -1.012 | -10.034 | 10.064 | 30 | 217 | 825 | 1.042 |
03 Mobiliteit | -6.537 | 966 | -5.571 | -6.665 | 2.105 | -4.560 | -128 | 1.138 | 1.011 |
04 Groen en recreatie | -9.397 | 4.800 | -4.597 | -9.103 | 4.724 | -4.379 | 294 | -76 | 218 |
05 Onderwijs | -6.088 | 2.253 | -3.834 | -5.558 | 2.230 | -3.328 | 530 | -24 | 506 |
06 Collectieve voorzieningen | -16.713 | 3.723 | -12.990 | -16.102 | 3.787 | -12.315 | 611 | 65 | 675 |
07 Individuele voorzieningen | -34.313 | 9.958 | -24.355 | -35.950 | 13.064 | -22.885 | -1.637 | 3.107 | 1.470 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -20.468 | 16.284 | -4.184 | -19.424 | 15.609 | -3.815 | 1.044 | -674 | 369 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.321 | 1.135 | -4.186 | -5.241 | 1.349 | -3.892 | 80 | 214 | 294 |
-143.933 | 81.696 | -62.237 | -137.309 | 81.048 | -56.261 | 6.624 | -648 | 5.976 | |
Resultaat | |||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -68.895 | 147.419 | 78.524 | -68.060 | 150.644 | 82.584 | 835 | 3.225 | 4.060 |
Overhead | -14.811 | 689 | -14.122 | -13.806 | 589 | -13.218 | 1.005 | -101 | 904 |
VpB | -871 | 871 | 0 | -1.224 | 871 | -352 | -352 | 0 | -352 |
Algemene dekkingsmiddelen | -1.692 | 0 | -1.692 | -162 | 0 | -162 | 1.530 | 0 | 1.530 |
Bedrag onvoorzien | -50 | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 |
-86.319 | 148.980 | 62.660 | -83.252 | 152.104 | 68.852 | 3.068 | 3.124 | 6.192 | |
-230.252 | 230.676 | 423 | -220.560 | 233.152 | 12.592 | 9.692 | 2.476 | 12.168 |
Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie
Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming. Elke kostenoverschrijding is toebedeeld aan een categorie die uitspraak doet over de (on)rechtmatigheid van de overschrijding. Hoewel binnen programma’s overschrijdingen zijn geconstateerd, zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.
Noot:
Eigen bijdragen van het Centraal Administratiekantoor (CAK)
Aanvragers van een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat het CAK de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdragen uitvoert. Het CAK verstrekt aan de gemeenten een totaaloverzicht waarbij maandelijks afstorting plaatsvindt van de geïncasseerde bijdragen. Gemeenten kunnen met deze overzichten van het CAK de aantallen personen, de soort omvang van de zorgverlening beoordelen in relatie tot de eigen Wmo administratie. Door het ontbreken van inkomensgegevens op de CAK overzichten hebben gemeenten onvoldoende informatie over de eigen bijdragen om de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdrage als geheel te kunnen vaststellen.
Door de keuze van de wetgever om het CAK de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdragen te laten uitvoeren, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeenten geen zekerheid kunnen verkrijgen over de omvang en hoogte van de eigen bijdrage. In overeenstemming met de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV moet de gemeente zelf deze onzekerheid in de Jaarstukken noemen, ook al ligt de oorzaak niet bij de gemeente zelf.
Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie
Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming.
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
01 Ruimte en wonen | ||
810 Ruimtelijke Ordening | ||
Bestemmingsplannen: Door ontwikkelingen in projecten en regelgeving rond de implementatie van de Omgevingswet is de planning voor het opstellen van bestemmingsplannen regelmatig geactualiseerd in 2021, waardoor een deel van het reguliere budget voor Bestemmingsplannen niet is ingezet. | - | 55 |
Mutatie reserves: Overeenkomstig het opgestelde Programmaplan Omgevingswet werken we aan de implementatie van deze nieuwe wet (transitiefase). De werkzaamheden lopen door in 2022, doordat de invoeringsdatum van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2023. De uitgaven worden gedekt uit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet, per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -324 | 324 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Ruimtelijke ordening. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 154 |
Overig | -22 | -3 |
820 Grondexploitatie | ||
Grondexploitaties: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties wijken af van de actualisatie per 1 juli 2021. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | -3.422 | 3.668 |
Mutatie reserves: Dit betreft afwijkingen in mutaties naar de voorziening nadelige complexen als gevolg van verwachte negatieve resultaten op de grondexploitaties Ackerswoude, Hart van Nootdorp en Oude Leede. De voorziening wordt aangevuld vanuit de algemene reserve. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | -1.213 | 1.213 |
Strategisch vastgoed: Betreft een incidenteel voordeel door de verkoop perceel grond Veenweg 53A en bedrijfspand Emmapark 102. | 95 | - |
Overig | -6 | -15 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Bouwleges: Door de geplande bouwprojecten van betaalbare woningen te versnellen zijn de gemiddelde bouwkosten per woning lager dan waarmee bij de primitieve begroting rekening is gehouden. Per saldo betekent dit dat er ongeveer € 271.000 minder aan bouwleges is opgelegd dan begroot. | -271 | - |
Huisvesting statushouders: Lagere huuropbrengsten dan begroot en daartegenover lagere lasten voor beheer en onderhoud. | -34 | 83 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Wonen en Bouwen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 85 |
Woonbeurs: De woonbeurs heeft niet plaatsgevonden in 2021 vanwege de coronapandemie. | -23 | 23 |
Overig | -3 | 25 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | -5.223 | 5.612 |
02 Economie en glastuinbouw | ||
310 Economische ontwikkeling | ||
Resultaatbestemming: Het project gebiedsvisie is gestart aan de hand van een startnotitie (collegebesluit). Het budget is de co-financiering ten behoeve van een MRDH subsidie in 2022 en wordt voorgesteld mee te nemen met de resultaatbestemming. | - | 21 |
Resultaatbestemming: Met vier Greenport projectplannen is in 2021 gestart en deze lopen door in 2022. Voorgesteld wordt het beschikbaar gestelde budget via resultaatbestemming mee te nemen naar 2022. | - | 70 |
Resultaatbestemming: Vanuit de uitvoeringsagenda Economie zijn de peiling ondernemersklimaat en continuering centrummanagement Pijnacker Centrum en economische analyse uitgevoerd en afgerond. De Economische conferentie en pilot gezamenlijk centrummanagement zijn o.a. vanwege corona niet van de grond gekomen. Voorgesteld wordt deze met resultaatbestemming mee te nemen naar 2022. | - | 25 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Economische ontwikkeling. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -63 |
Overig | - | -3 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Grondexploitaties (niet-woningen): Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties (niet-woningen) wijken af van de actualisatie per 1 juli 2021. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | 876 | 117 |
Overig | -10 | 0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Mutatie reserves: Restant budget Herstelplan ondernemers en economie (zaaknummer 1243806) wat met de Najaarsnota 2021 beschikbaar is gesteld. Hiertegenover een lagere onttrekking uit de bestemming reserve financiële gevolgen. | -20 | 20 |
Overig | -9 | 27 |
340 Economische promotie | ||
Overig | -11 | 4 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | 825 | 217 |
03 Mobiliteit | ||
210 Verkeer en wegen | ||
Aankoop materialen: Binnen de meerjarenbegroting zijn onderhoudsbudgetten beschikbaar voor wegen, gebouwen en groen. Een deel hiervan wordt specifiek door het Servicebedrijf besteed. Om deze kosten beter te kunnen bewaken worden ze vanaf 2021 apart verantwoord. De begrotingswijziging is echter pas vanaf 2022 doorgevoerd. Dekking voor de kosten in 2021 is beschikbaar binnen de oorspronkelijke budgetten gebouwen, wegen en groen. | - | -29 |
MRDH subsidies: Betreft niet begrote MRDH subsidies in verband met verkeersveiligheidsmaatregelen (€30.000), plaatsing twee R-net abris's (€ 49.000) en aanleg bushalte station Nootdorp (€ 60.000). | 139 | - |
Mutatie reserves: In 2020 heeft de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van verkeersveiligheidsmaatregelen op rotondes in 2021. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de veiligheid op de 5 drukste rotondes in de gemeente. In 2021 zijn de te nemen maatregelen verder uitgewerkt. Uitvoering kan plaatsvinden in 2022. | -100 | 100 |
Resultaatbestemming: Een visie op de herinrichting van de Delftsestraatweg in Delfgauw is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor de visie is een eenmalig budget van € 30.000 beschikbaar gesteld. De visie heeft geresulteerd in een conceptontwerp en is eind 2020 afgerond met een inspraakronde. N.a.v. de inspraak is het ontwerpprincipe in de loop van 2021 nader bekeken en zijn enkele technische dilemma's naar voren gekomen die van invloed kunnen zijn op het ontwerpprincipe. Nader technisch onderzoek moet uitwijzen of het ontwerp nog aangepast kan worden, of dat gezocht moet worden naar een ander ontwerpprincipe. De externe opdracht aan Mobycon kan daardoor pas in 2022 worden afgerond. Het restant opdrachtbedrag bedraagt € 10.000. | - | 10 |
Resultaatbestemming: Het verkeersveiligheidsonderzoek is onderdeel van de in 2018 vastgestelde projectenagenda verkeersveiligheid. Voor dit onderzoek was voor 2020/2021 een eenmalig budget beschikbaar gesteld. De verkeersveiligheidsaudit Kerkweg in Nootdorp zou in het 4e kwartaal 2021 worden gestart. Vanwege de samenhang met het Fietsplan waarvoor in 2021 onderzoek is gedaan, is de audit uitgesteld tot na de vaststelling van het Fietsplan begin 2022. | - | 30 |
Schadeverhaal: betreft diverse uitkeringen van schadeverzekering in 2021. | 59 | - |
Straatreiniging: Er is een structureel tekort ontstaan op het budget voor onderhoudsbestekken. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn areaaluitbreiding en hogere marktprijzen. | - | -153 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -179 |
Verkeer en wegen: Als gevolg van aansluitingen in nieuwbouwwijken en verzwaring van het elektriciteitsnet zijn hogere degeneratievergoedingen ontvangen van met name Stedin. | 162 | - |
Voorzieningen: Het beheerplan civiele kunstwerken 2016-2019 is verouderd. Totdat dit is geactualiseerd wordt de hieraan verbonden voorziening afgesloten en omgezet in een bestemmingsreserve. | 853 | - |
Wegen: Door capaciteitsproblemen bij de aannemer zijn de geplande werkzaamheden voor 2021 niet volledig uitgevoerd. | - | 109 |
Overig | 25 | -19 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 3 |
Totaal 03 Mobiliteit | 1.138 | -128 |
04 Groen en recreatie | ||
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Beleid recreatie- en openbaar groen: De Landschapstafel is opgeheven en overgeheveld naar enkele (kleinere) gebiedstafels. Hierdoor heeft de jaarlijkse bijdrage niet plaatsgevonden. De (financiële) afwikkeling hiervan wordt gedaan door de gemeente Midden-Delfland. Wij zijn nu onderdeel van de Landschapstafel Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland (BPL) en de Gebiedstafel Buytenhout. De betrokken bestuurders hebben afgesproken de jaarlijkse bijdrage te verdelen over de gebiedstafels. | - | 30 |
Mutatie Reserves: In de vastgestelde nota 'Reserves & Voorzieningen 2021' is het opheffen van de bestemmingsreserve 'Hier past een boom' opgenomen. | 40 | - |
Natuur & Recreatie : Een deel van de gebieden is relatief korte geleden aangelegd of in beheer genomen. Alleen Ruyven Noord is al langer in beheer. In de eerste 3 – 5 jaar na aanleg zijn de beheerkosten nog relatief laag; het gebied moet zich nog ontwikkelen. | - | 155 |
Onderhoud openbaar groen: In het beheerplan groen 2019-2022 is nieuw budget opgenomen voor bescherming invasieve soorten, uitbreiding ecologisch beheer en gefaseerd onderhoud, vergroening openbare ruimte, kwaliteitsslag onkruidbestrijding in planten en vervanging van diverse zieke bomen. Dit budget moet nog toebedeeld worden aan de reguliere budgetten. | - | 150 |
Onderhoud openbaar groen: Met de wetenschap dat de kosten voor onderhoud fors hoger zouden zijn dan begroot zijn op andere budgetten binnen het openbaar groen zeer terughoudend uitgaven gedaan. Dit heeft geleid tot een eenmalig overschot. | - | 225 |
Onderhoud openbaar groen: Op het budget voor onderhoudscontracten en bestekken is een structurele overschrijding ontstaan. De oorzaak hiervan is areaaluitbreiding, en andere wijze van onderhoud door klimaatmaatregelen en hogere prijzen. | - | -253 |
Onderhoud spelen: Als gevolg van COVID-19 is de geplande vervanging van een speeltoestel vertraagd. | - | 27 |
Resultaatbestemming: Het uitvoering programma Water & Klimaat is nog niet gestart. Dit budget is bestemd voor het verwijderen van duikers aan de Oudeweg (Nootdorp) en vertraagd door verontreiniging. | - | 40 |
Samenwerkingsverbanden: Voor het samenwerkingsverband Netwerk Schoon en Gezond Water is het beschikbare budget niet uitgegeven. | -41 | 41 |
Subsidies: De overdracht van het weidevogelgebied vindt in 2022 plaats. De hiermee gepaard gaande afkoopsom wordt dan pas ontvangen. | -185 | 185 |
Subsidies: In 2021 heeft de eindafrekening 2020 voor onderhoud van de Dobbeplas plaatsgevonden. De kosten waren fors hoger dan begroot. Belangrijkste oorzaak hiervoor is het bestrijden van de gevolgen van de Essetaksterfte. Daarnaast is groot onderhoud uitgevoerd aan paden en een brug vervangen. In overleg met (medefinancier) de provincie is hiervoor een onttrekking aan de voorziening beheer Dobbeplas gedaan. | 111 | -111 |
Water en Bermen: Het areaal is vanaf 2018 met 20% uitgebreid. Hiermee is onvoldoende rekening gehouden bij de areaaluitbreiding. Daarnaast zijn de marktprijzen fors verhoogd en worden stortkosten doorbelast door het Hoogheemraadschap. | - | -203 |
Overig | -1 | 8 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -76 | 294 |
05 Onderwijs | ||
420 Onderwijshuisvesting | ||
Onderwijshuisvesting: De kosten voor herstelwerkzaamheden als gevolg van vandalisme vallen lager uit in 2021. | - | 17 |
Resultaatbestemming: Het bouwrijp maken van de grond voor locatie het Kraaienest is nog niet voltooid. Het restantbudget dient in 2022 beschikbaar te blijven. | - | 53 |
Resultaatbestemming: Het bouwrijp maken van de grond voor locatie Stanislas is nog niet gestart. Het budget dient in 2022 beschikbaar te blijven. | - | 25 |
Resultaatbestemming: Het in het programma 2022 opgevoerde budget van € 130.000 is eind 2021 beschikbaar gesteld. Het gaat om verhuizingen van de Prinsenhof naar Koningshof, de Keizerskroon in het Nest, en de Tweemaster naar Ackerswoude. | - | 130 |
Verhuis en inrichtingskosten: Het regulier beschikbaar budget van € 50.000 is niet besteed. Daarnaast blijken twee incidenteel beschikbaar gestelde budgetten voor Ackerweide en de Mariaschool te hoog geraamd. | - | 100 |
Overig | -24 | 20 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Kinderopvang: De hogere huuropbrengsten worden verklaard door meer verhuur van 's-Gravenweg 5 in Nootdorp en nog niet begrote inkomsten van de nieuwe locatie IKC Ackerswoude. | 38 | - |
lokaal onderwijsbeleid: Het reguliere budget is niet volledig benut. | - | 39 |
Onderwijs Achterstandenbeleid: De gemeentelijke kosten voor de Taalklas vallen lager uit door een hogere rijksbijdrage. | - | 15 |
RMC middelen: De rijkssubsidie voor het Regionale Meld- en Coördinatiepunt (RMC) is niet volledig besteed en blijft beschikbaar voor 2022. | -48 | 48 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 88 |
Overig | 10 | -4 |
Totaal 05 Onderwijs | -24 | 530 |
06 Collectieve voorzieningen | ||
510 Sportbeleid en activering | ||
Lokaal Sportakkoord: Voor het lokaal sportakkoord is rijkssubsidie ontvangen. Deze is niet besteed en blijft gereserveerd voor 2022. | -127 | 127 |
Overig | -10 | 17 |
520 Sportaccommodaties | ||
Subsidies: De ontvangen Specifieke uitkering ten behoeve van stimulering sport is niet begroot. | 60 | - |
Subsidies: De Specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden voor Coronaondersteuning in het eerste halfjaar van 2021 is eind november toegekend. Door de late toekenning kon dit niet meer door de raad vastgesteld worden waardoor een begrotingswijziging ontbreekt. | 234 | - |
Urentoerekening: Het betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Sportaccommodaties. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 38 |
Zwembad: De schade van de zwemverenigingen door COVID-19 is door Sportfondsen aan hen uitgekeerd en rechtstreeks bij het rijk gedeclareerd. De beschikbare middelen vanuit de gemeente waren daardoor niet nodig. | - | 63 |
Zwembad: Het beschikbaar budget voor het wegvallen van de schoolzwemuren is niet ingezet. | - | 48 |
Zwembad: Het zwembad is gecompenseerd voor haar exploitatieverlies over het eerste halfjaar als gevolg van COVID-19. | -87 | -147 |
Overig | -2 | -7 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Cultuur: Als gevolg van COVID-19 is het regulier beschikbare budget voor cultuur niet benut. | - | 86 |
Mutatie Reserves: De bestemmingsreserve 'particuliere initiatieven' is opgeheven. | 27 | -27 |
Mutatie Reserves: Het nieuw ingestelde innovatiefonds is in 2021 niet gestart. | -97 | 97 |
Subsidies: Als gevolg van de coronapandemie is de subsidieaanvraag voor particuliere initiatieven lager. | - | 51 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld 530 Cultuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -38 |
Overig | 58 | 33 |
540 Musea | ||
Overig | - | 3 |
560 Media | ||
Overig | - | 8 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Afronding nog-te-betalen 2020: Met de tegenboeking van kosten die in 2020 bij de afronding van de accountantscontrole opgevoerd zijn, is in 2021 op dit budget een incidentele meevaller ontstaan. | - | 25 |
Beleidsadvisering Wmo: Het budget dat is bedoeld voor onkosten van de Adviesraad sociaal domein is voor 2021 niet volledig ingezet. | - | 18 |
Buurt- en clubhuizen: De baten en lasten voor Dorpsstraat 77 zijn vanaf 2021 onder taakveld Samenkracht en burgerparticipatie begroot maar nog in programma 10 verantwoord. | -43 | 50 |
Inburgering: Met het uitstel van de invoering van de Wet Inburgering is ook een aantal kosten in de voorbereiding ervan nog niet gemaakt. | - | 17 |
SWOP coronacompensatie: Als gevolg van corona heeft SWOP lagere (huur)inkomsten over 2021 en hogere kosten. Hiervoor is een vergoeding toegezegd. De kosten hiervan komen ten laste van de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona. Een definitief overzicht van kosten is pas in de loop van 2022 beschikbaar. Daardoor zijn zowel de verwachte extra kosten 2021 als de reservebijdrage die hier tegenover staat nog niet opgenomen in de jaarrekening (voor- en nadeel). | -45 | 45 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -146 |
Wijkgericht werken: Als gevolg van de coronamaatregelen is een deel van het budget voor wijkgericht werken niet aangewend. Omdat groepsgerichte activiteiten in het grootste deel van het jaar niet toegestaan waren, is er slechts een beperkt aantal bewonersinitiatieven uitgevoerd waardoor het budget voor de Buurtknip voor een groot deel onbenut is gebleven. Ook zijn er minder buurt- en wijkgerichte leefbaarheidsactiviteiten en projecten van gemeente en partners van de grond gekomen. | - | 37 |
Overig | -4 | 8 |
620 Wijkteams | ||
Compensabele btw: Door Veilig Thuis Haaglanden is over 2021 een bedrag aan compensabele btw doorgeschoven aan de gemeente. Dit kan bij de Belastingdienst worden teruggevorderd. Omdat de hoogte hiervan vooraf niet kan worden bepaald, wordt er in de begroting geen rekening mee gehouden. | - | 7 |
Jeugd ZIN: Dit onderdeel betreft de inzet van personeel voor jeugdhulp binnen de gehele Haaglanden regio waarvan een deel aan onze gemeente kan worden toegerekend. De kosten voor jeugdhulp zorg in natura zoals die landelijk, regionaal en lokaal is gecontracteerd zijn in 2021 lager dan bij de Najaarsnota was geprognosticeerd. Met name de prognose van het regionale servicebureau wijkt af van de realisatie. Het voordeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op het taakveld Maatwerk geëscaleerde zorg 18- in programma 7 Individuele voorzieningen worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. | - | 10 |
Regiobijdrage Meldpunt Bezorgd: De gemeente Delft ontvangt als regiogemeente rijksmiddelen voor de uitvoering van Meldpunt Bezorgd. Dit wordt in onze gemeente ingevuld door personele inzet binnen het sociaal domein. Deze inkomst is ons aandeel in de rijksmiddelen en dient als bijdrage aan de kosten daarvan en dient derhalve als dekking te worden verwerkt binnen het sociaal domein. | 40 | - |
Resultaatbestemming: Hersteloperatie KOT. Voor de hulpverlening aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire ontvangt de gemeente een specifieke uitkering voor gemeentelijke ondersteuning. Deze wordt bepaald aan de hand van het aantal mogelijk gedupeerden en werkelijk gemaakte kosten voor ondersteuning en coördinatie. Een deel van deze vergoeding is bedoeld voor kosten die gedurende het traject van ondersteuning worden gemaakt, ook na 2021. Van het surplus aan inkomsten wordt bij de besluitvorming over de jaarrekening voorgesteld om dit in 2022 beschikbaar te stellen uit het rekeningresultaat 2021. | 170 | - |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Wijkteams. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 50 |
Overig | -24 | 15 |
710 Volksgezondheid | ||
Compensabele btw: Door de GGD is over 2021 een bedrag aan compensabele btw doorgeschoven aan de gemeente. Dit kan bij de Belastingdienst worden teruggevorderd. Omdat de hoogte hiervan vooraf niet kan worden bepaald, wordt er in de begroting geen rekening mee gehouden. | - | 14 |
Lokaal Preventie Akkoord: De specifieke uitkering à € 30.000 die is ontvangen voor de uitvoering van het Lokaal Preventie Akkoord wordt over meerdere jaren ingezet. Het deel dat in 2021 niet is ingezet wordt op de balans beschikbaar gehouden waardoor in de exploitatie aan zowel de baten- als lastenkant een verschil ontstaat. (voordeel en nadeel) | -20 | 20 |
Specifieke Uitkering Sportakkoord: Ten onrechte zijn op dit taakveld bij de Najaarsnota de ontvangst van en de uitgaven op een aanvullende specifieke uitkering Sportakkoord begroot. Zowel de lasten als de baten zijn niet gerealiseerd omdat deze eerder al zijn verwerkt op het juiste taakveld 510 Sportbeleid en activering. | -68 | 68 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Volksgezondheid. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -23 |
Wet Verplichte GGZ: De onderschrijding van dit budget betreft een nieuw onderdeel van de Wvggz. In 2021 is begonnen met een evaluatie om in kaart te brengen waar de middelen het best ingezet kunnen worden (ter ondersteuning of uitbreiding van capaciteiten). De evaluatie is nog niet afgerond. De verwachting is dat dit in 2022 gebeurt, zodat de middelen voor de juiste instrumenten ingezet kunnen worden. | - | 48 |
Overig | 0 | -3 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | 3 | -0 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | 65 | 611 |
07 Individuele voorzieningen | ||
630 Inkomensregelingen | ||
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als lastenkant. Per saldo blijkt de Rijksbijdrage toereikend te zijn geweest. | 857 | -668 |
Bijzondere bijstand: In 2021 hebben er meer verstrekkingen voor eerste inrichting en huisraad plaatsgevonden. Hier staan voor een deel hogere inkomsten tegenover als gevolg van bijbehorende terugbetalingsverplichtingen. | 10 | -54 |
Bijzondere bijstand armoedebestrijding: De bijdrage aan het Sport-Cultuurfonds was in 2021 lager begroot. Met name vanwege corona is er minder vaak een beroep gedaan op de regelingen die het fonds biedt. | 5 | 55 |
Hersteloperatie KOT: Voor kosten van de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslagaffaire wordt de gemeente op dit taakveld door het Rijk vergoed voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen vanaf 2013. Tevens ontvangt de gemeente een vergoeding voor de uitvoeringskosten. | 42 | -30 |
Resultaatbestemming: De Tozo regeling wordt vergoed door het Rijk. Er resteert een saldo van € 12.000 (voordeel) dat is ontstaan uit de vergoeding voor uitvoeringskosten. Door dit bedrag in 2022 beschikbaar te stellen kan het worden ingezet bij de kosten voor afhandeling van de Tozo. | 12 | - |
TONK: Voor de kosten van de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten was een bijdrage uit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona beschikbaar ter grootte van de eerste twee tranches die het Rijk hiervoor beschikbaar heeft gesteld. De werkelijke kosten zijn lager, hierop is de reservebijdrage aangepast. | -77 | 77 |
Tozo: Voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers is in 2021 zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant geen budget opgenomen omdat niet bekend was voor welk bedrag aanspraak gemaakt zou worden. De regeling wordt vergoed door het Rijk. Er resteert een saldo van € 12.000 (voordeel) dat is ontstaan uit de vergoeding voor uitvoeringskosten. | 2.464 | -2.464 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Inkomensregelingen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 271 |
Overig | 31 | 50 |
640 Begeleide participatie | ||
Rijksbijdrage Sociale Werkvoorziening: In 2021 is er een extra vergoeding ontvangen voor SW medewerkers in gemeentedienst. | 36 | - |
Overig | -5 | -0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Re-integratietrajecten: Mede veroorzaakt door corona zijn niet alle plannen voor re-integratie 2021 uitgevoerd. Dit heeft geleid tot lagere kosten binnen dit taakveld. De geplande reservebijdrage die daar bij hoorde is daardoor ook niet volledig ingezet wat een lagere inkomst op dit taakveld als gevolg heeft. | -89 | 105 |
TOP trajecten: Het budget voor Traject Oriëntatie op Participatie is in 2021 niet volledig benut. De inzet van dit budget is afhankelijk van het aantal geschikte kandidaten. Dat aantal verschilt per jaar. | - | 54 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Arbeidsparticipatie. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 168 |
Overig | -3 | 4 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Wmo Regiotaxi: Het totaal van reizigersvergoedingen voor het gebruik van de Regiotaxi is lager dan begroot. Door corona is er minder gebruik gemaakt van de Regiotaxi. | -55 | - |
Wmo woonvoorzieningen: Ten opzichte van de kostenprognose bij de Najaarsnota 2021 zijn de uiteindelijke werkelijke kosten voor Wmo woonvoorzieningen lager. De kosten voor dit type voorziening zijn afhankelijk van het aantal aanvragen en de hoogte ervan. Eén woningaanpassing waarvan de kosten worden gedekt door een reservebijdrage is in 2021 nog niet volledig afgerond met zowel lagere lasten als lagere inkomsten als gevolg. | -12 | 47 |
Overig | 1 | -11 |
671 Maatwerkdienstverlening 18+ | ||
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: De verwachte toename van het aantal kwijtscheldingen voor riolering- en afvalstoffenheffing waarmee rekening is gehouden in de begroting 2021 als gevolg van de Corona-pandemie zien we niet terug in de realisatiecijfers van 2021. Hierdoor is een deel van het budget kwijtscheldingen niet ingezet. | - | 80 |
Schuldhulpverlening: Voor extra activiteiten op het gebied van schuldhulpverlening zijn uit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona middelen beschikbaar gesteld. Voor een deel zijn deze activiteiten uit het reguliere budget bekostigd en voor een deel zijn deze elders opgevangen (binnen de TONK). Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten op dit taakveld lager. | -102 | 93 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 116 |
Wmo hulp bij huishouden: Evenals voorgaande jaren is in 2021 het gebruik van deze voorziening toegenomen. Op basis van de bij de Najaarsnota beschikbare gegevens is het budget aangepast. De uiteindelijke realisatie heeft een overschrijding tot gevolg van € 85.000 op zorg in natura en € 11.000 op de pgb's voor huishoudelijke hulp. | - | -96 |
Overig | -9 | 8 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | ||
Jeugdhulp ZIN: De kosten voor jeugdhulp zorg in natura zoals die landelijk, regionaal en lokaal is gecontracteerd zijn in 2021 lager dan bij de Najaarsnota was geprognosticeerd. Met name de prognose van het regionale servicebureau wijkt af van de realisatie. Het voordeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op het taakveld Maatwerk geëscaleerde zorg 18- worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf sociaal domein. | - | 594 |
Uitvoeringskosten gedecentraliseerde taken: Binnen het sociaal domein is er ruimte voor activiteiten in het kader van samenwerking in H10 en H6 verband (Jeugd en Wmo) alsmede voor lokale ontwikkelingen. De kosten die hiermee gepaard gaan zijn zowel structureel als incidenteel van aard. De incidentele kosten betreffen over het algemeen projectmatige inzet van tijdelijk personeel of externe expertise. In 2021 was er sprake van minder incidentele kosten waardoor als gevolg van de begrotingssystematiek t-1 dit budget niet volledig hoefde te worden ingezet. | - | 143 |
Overig | 0 | 20 |
682 Maatwerk geescaleerde zorg 18- | ||
Jeugdhulp ZIN: Het nadeel op dit taakveld moet in samenhang met het saldo op taakveld Maatwerk dienstverlening 18- worden bezien. Op het geheel van de begroting jeugdhulp zorg in natura resteert een positief saldo van € 435.000. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf sociaal domein. | - | -199 |
Overig | - | 0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | 3.107 | -1.637 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | ||
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Overig | 8 | 28 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Openbare orde en veiligheid. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -138 |
Overig | -8 | -5 |
720 Riolering | ||
NAD samenwerking: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2021 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt ingezet in 2022. | -201 | 201 |
Riolering: Meer baten en lasten voor het aansluiten van particulieren op de drukriolering. | 41 | -75 |
Samenwerkingsverbanden: Lagere baten en lasten voor de Gemalendienst. | -125 | 125 |
Overig | 1 | 12 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: Hogere verpakkingsvergoeding. | 166 | - |
Afvalinzameling: Lagere opbrengst afvalstoffenheffing door minder heffingseenheden. | -42 | - |
Afvalinzameling: Niet begrote provisie van de HVC-groep ten behoeve van gemeentelijke garantstelling op geldleningen. | 53 | - |
Overig | 5 | 1 |
740 Milieubeheer | ||
Handhaving: Het beschikbaar gestelde budget voor flexibele inzet van handhavingstaken is niet volledig besteed. | - | 61 |
Mutatie Reserves: De geplande uitgaven in het kader van de energieneutrale gemeente blijven achter bij de planning waardoor een lagere onttrekking uit de reserve kan plaatsvinden. | -145 | 145 |
Subsidies: Van de ontvangen RRE subsidie (Regeling Reductie Energieverbruik) is 437.000 niet besteed. Dit wordt overgeheveld naar 2022 waar de eindafrekening plaatsvindt. | -437 | 437 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld 740 Milieubeheer. Hiertegenover staat een voordeel/nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 219 |
Overig | 10 | 32 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -674 | 1.044 |
09 Bestuur en dienstverlening | ||
012 Bestuur | ||
75-jarig bevrijdingsfeest: Via het amendement 75-jarig Bevrijdingsfeest is bij de begroting 2020 een budget | - | 67 |
Resultaatbestemming: Vanwege de coronapandemie heeft het veteranenconcert niet plaats kunnen vinden in 2021. Voorgesteld wordt om de middelen beschikbaar te stellen voor 2022. | - | 20 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -79 |
Wethouderspensioenen: Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag | 290 | - |
Overig | 6 | 15 |
020 Burgerzaken | ||
Legesopbrengsten: In 2021 zijn lagere legesopbrengsten gerealiseerd dan begroot voor paspoorten, identiteitskaarten rijbewijzen met daartegenover een lagere afdracht van de rijksleges. | -33 | 33 |
Mutatie reserves: Bij de Najaarsnota 2021 zijn extra middelen beschikbaar gesteld in verband met de verkiezingen 2021 vanuit de bestemmingsreserve financiële gevolgen corona. Een deel van deze aanvullende middelen van € 45.000 is niet ingezet. Hiertegenover staat een lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve financiële gevolgen corona. | -45 | 45 |
Overig | -4 | -21 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | 214 | 80 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | ||
040 Overhead | ||
Mutatie reserves: Een deel van de eenmalige uitgaven die zijn begroot bij de kadernota 2021 met een dekking van uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering hebben niet plaatsgevonden in 2021. De lagere onttrekking uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering leidt tot een nadeel op programma Algemene dekkingsmiddelen. | -101 | - |
Overhead: De totale overhead van € 14,5 miljoen wordt op basis van daadwerkelijk geschreven productieve uren verdeeld over de investeringen, voorzieningen en de grondexploitaties. Het restant wordt ten laste van het taakveld overhead gebracht en voor 2021 bedraagt dat per saldo € 12,934 miljoen. Ten opzichte van het begrote budget van € 13,977 miljoen is de realisatie € 1,042 miljoen lager. Een groot deel wordt veroorzaakt door lagere uitgaven € 567.000, waarvan een deel door Corona. | - | 1.042 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Overhead. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -37 |
Overig | 0 | -0 |
050 Treasury | ||
Rente: Een lagere renteresultaat dan begroot als gevolg van een lagere toerekening aan de grondexploitaties. | -65 | - |
Overig | 8 | -1 |
061 OZB Woningen | ||
Aanmaning en dwangbevel: Een hogere opbrengst in verband met aanmaning- en dwangbevelkosten die zijn verhaald in 2021. | 10 | - |
OZB woningen: Naar aanleiding van de volledigheidscontrole is over het belastingjaar 2019 en 2020 nog een bedrag van € 9.000 opgehaald. | 9 | - |
Overig | 11 | 8 |
062 OZB Niet woningen | ||
OZB niet-woningen: Naar aanleiding van de volledigheidscontrole is over het belastingjaar 2019 en 2020 nog een bedrag van ongeveer € 50.000 opgehaald. | 50 | - |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld OZB niet-woningen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 100 |
Overig | 1 | -6 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 5 | 3 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Belasting overig. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 31 |
Overig | 8 | 1 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: Afrekeningen van de algemene uitkering over oude jaren die na het bijstelmoment van de Najaarsnota zijn ontvangen, hebben geleid tot een lager totaal aan nabetalingen. Het gaat dan om maatstaven waarvan de afrekening slecht in te schatten is. | -213 | - |
Algemene uitkering: De inkomsten algemene uitkering over 2021 zijn bij de Najaarsnota bijgesteld op de septembercirculaire. De uiteindelijke afwijking is veroorzaakt door extra inkomsten die in de decembercirculaire zijn gepubliceerd. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar het hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien, onderdeel 5. | 717 | - |
Mutatie reserves: Conform de richtlijnen in de nieuw vastgestelde nota reserves en voorzieningen zijn bestaande reserves onder de € 50.000 opgeheven. In dit geval de egalisatiereserve algemene uitkering. De reserve is vrijgevallen (voordeel) in de exploitatie en direct doorgestort (nadeel) in de algemene reserve. | 13 | -13 |
Overig | -1 | -6 |
080 Overige baten en lasten | ||
Algemene baten: In 2021 is een btw suppletieaangifte over oude jaren afgehandeld met de Belastingdienst. Hierbij is compensabele btw over 2016 t/m 2018 gecorrigeerd. Omdat het oude jaren betreft is het verwerkt op algemene baten en lasten. | 30 | - |
Algemene baten: Via de regeling specifieke uitkering sport (SPUK) wordt de gemeente van 2019-2022 gecompenseerd voor het feit dat btw over aanleg en onderhoud van sportvelden niet meer gecompenseerd mag worden. De compensatie voor het hogere mengpercentage is niet in de begroting opgenomen en levert derhalve een eenmalig voordeel op. | 33 | - |
Eigen risico en niet gedekte schades: De gemeente is verzekerd voor een groot aantal onderwerpen, zoals brand en glas. Ook voor aansprakelijkstellingen heeft de gemeente een verzekering. Een eigen risico is hierop van toepassing. Daarnaast worden niet alle schades vergoed. | - | -27 |
Mutatie reserves: Betreft de vrijval van bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten Komkommerweg' ad € 2.428 mln. en 'Ruyven Zuid Polder' ad € 178.199, zodat de hoogte van deze reserves aansluit met de boekwaarde van beide projecten per 31-12-2021. | 2.606 | - |
Mutatie reserves: Voor de verwachte oninbaarheid van debiteuren is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd wat op mindering wordt gebracht op het debiteurensaldo. Betreft een vrijval van € 202.974. | - | 203 |
Salariskosten inactief personeel: Een hogere " werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten" uitkering vanuit de UWV. | - | 142 |
Stelpost areaal: Een voordeel van € 136.430 als gevolg van het niet invullen van de stelpost areaal. | - | 136 |
Stelpost Enecogelden: De Enecogelden van € 1.582.338 heeft niet geleid tot een invulling in 2021. | - | 1.582 |
Stelpost prijs: Een voordeel van € 308.061 als gevolg van het niet invullen van de stelpost prijs. | - | 308 |
Overig | 3 | -44 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: Over het positieve resultaat van de grondexploitaties wordt ongeveer 25% vennootschapsbelasting geheven door de belastingdienst. Als gevolg van een hogere winstuitname dan was rekening gehouden bij de herziening van 1 juli 2021 een nadeel van € 429.000. | - | -352 |
Overig | - | -0 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | 3.124 | 3.068 |
Dotaties en onttrekkingen reserves per programma
Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2021 is voor € 75,3 miljoen toegevoegd aan reserves en voor € 80,7 miljoen onttrokken. Per saldo betekent dit een onttrekking aan de reserves van € 5,4 miljoen ten laste van de exploitatie.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma | |||||
( bedragen X € 1.000 ) | Storting | Onttrekking | Saldo | ||
Ruimte en wonen | |||||
9002 Algemene reserve | -2.532 | 1.540 | -992 | ||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 74 | 74 | ||
9273 Best.reserve Implementatie Omgevingswet | -300 | 224 | -76 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 24 | 24 | ||
-2.832 | 1.862 | -970 | |||
Economie en glastuinbouw | |||||
9002 Algemene reserve | -1.086 | 0 | -1.086 | ||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 25 | 25 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 112 | 112 | ||
-1.086 | 137 | -950 | |||
Mobiliteit | |||||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 40 | 40 | ||
9230 Best.res.afschr. lasten FES Oostelijke Randweg | 0 | 176 | 176 | ||
9233 Best.res. afschrijvingslasten ISV Pijnacker Noord | 0 | 27 | 27 | ||
9335 Best.reserve afschr.lasten Asfaltering | 0 | 392 | 392 | ||
0 | 636 | 636 | |||
Groen en recreatie | |||||
9002 Algemene reserve | -2.639 | 130 | -2.509 | ||
9244 Groenzoom beheer & onderhoud | 0 | 1.922 | 1.922 | ||
9253 Best.res.Ruyven Noord (beheer) | 0 | 677 | 677 | ||
9257 Bestemmingsreserve 'Hier past een boom' | 0 | 40 | 40 | ||
-2.639 | 2.769 | 130 | |||
Onderwijs | |||||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 143 | 143 | ||
9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College | 0 | 260 | 260 | ||
9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 20 | 20 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 17 | 17 | ||
9330 Best.reserve afschrijvingslasten IKC's | 0 | 732 | 732 | ||
0 | 1.172 | 1.172 | |||
Collectieve voorzieningen | |||||
9002 Algemene reserve | -27 | 440 | 413 | ||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 126 | 126 | ||
9206 Best. reserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte | 0 | 133 | 133 | ||
9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 4 | 4 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 0 | 157 | 157 | ||
9250 Reserve huisvesting statushouders | 0 | 56 | 56 | ||
9251 Best.reserve Particuliere Initiatieven | 0 | 27 | 27 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | -158 | 619 | 461 | ||
9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen | 0 | 214 | 214 | ||
9332 Best.res.afschr.lasten onderbouw kuntsgrasvelden | -300 | 88 | -212 | ||
9333 Res. afschr.lasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp | 0 | 63 | 63 | ||
9334 Best.res.afschr.lasten Begraafplaats Sint Janshof | 0 | 91 | 91 | ||
-485 | 2.019 | 1.534 | |||
Individuele voorzieningen | |||||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 320 | 320 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -361 | 902 | 540 | ||
9250 Reserve huisvesting statushouders | 0 | 36 | 36 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 212 | 212 | ||
-361 | 1.470 | 1.109 | |||
Veiligheid en duurzaamheid | |||||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 65 | 65 | ||
9248 Best.res. werkbudget energieneutrale gemeente | 0 | 164 | 164 | ||
0 | 229 | 229 | |||
Bestuur en dienstverlening | |||||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 77 | 77 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 147 | 147 | ||
0 | 224 | 224 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
9002 Algemene reserve | -2.500 | 61.636 | 59.136 | ||
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 2.852 | 2.852 | ||
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | -345 | 199 | -146 | ||
9201 Best.res.afschr.lasten Gemeentelijke huisvesting | 0 | 414 | 414 | ||
9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College | -2.932 | 0 | -2.932 | ||
9223 Best.res.afschr.last ICT uitvoeringsplan2008-2011 | 0 | 51 | 51 | ||
9227 Bestemmingsres. afschrijvingslasten Komkommerweg | 0 | 2.428 | 2.428 | ||
9232 Best.res. afschrijvingslasten Ruyven Zuid-Polder | 0 | 418 | 418 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -1.437 | 0 | -1.437 | ||
9253 Best.res.Ruyven Noord (beheer) | -240 | 0 | -240 | ||
9258 Best.res.afschr.last Modernisering gemeentekantoor | 0 | 39 | 39 | ||
9264 Res.afsch.lasten school Ackerswoude en Keijzershof | -622 | 0 | -622 | ||
9269 Best.res. Algemene uitkering oude jaren | 0 | 13 | 13 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | -1.178 | 0 | -1.178 | ||
9275 Best.reserve Casaschool en IKC Pijnacker Noord | -11.908 | 0 | -11.908 | ||
9277 Best.reserve Lagere rente langlopende leningen o/g | 0 | 2.177 | 2.177 | ||
9330 Best.reserve afschrijvingslasten IKC's | -27.758 | 0 | -27.758 | ||
9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen | -9.485 | 0 | -9.485 | ||
9332 Best.res.afschr.lasten onderbouw kuntsgrasvelden | -1.975 | 0 | -1.975 | ||
9333 Res. afschr.lasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp | -1.771 | 0 | -1.771 | ||
9334 Best.res.afschr.lasten Begraafplaats Sint Janshof | -2.956 | 0 | -2.956 | ||
9335 Best.reserve afschr.lasten Asfaltering | -1.358 | 0 | -1.358 | ||
-66.465 | 70.227 | 3.762 | |||
Totaal | -73.868 | 80.743 | 6.874 |
Dotaties aan voorzieningen per programma
In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2021 is voor € 3,5 miljoen toegevoegd aan de voorzieningen. Wanneer een voorziening te hoog is en dus moet worden verlaagd, wordt dit ten gunste gebracht van de exploitatie.
Dotatie voorzieningen per programma | |
( bedragen X € 1.000 ) | Bedrag |
Ruimte en wonen | |
9510 Voorziening nadelige complexen grondexploitatie | -744 |
-744 | |
Mobiliteit | |
9501 Voorziening Onderhoud wegen | -705 |
9519 Voorziening civiele kunstwerken | -323 |
-1.028 | |
Groen en recreatie | |
9503 Voorziening baggerwerken | -216 |
9526 Voorziening openbaar groen | -170 |
9540 Voorziening onderhoud Dobbeplas | -9 |
9544 Voorziening Beheer Wandelbos Laakweg | -1.428 |
-1.823 | |
Onderwijs | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -67 |
-67 | |
Collectieve voorzieningen | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -67 |
9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport | -41 |
-108 | |
Individuele voorzieningen | |
9509 Voorziening dubieuze debiteuren | 20 |
20 | |
Veiligheid en duurzaamheid | |
9534 Voorziening riolering (egalisatie) | -611 |
9542 Voorziening FLO Brandweer | -166 |
-777 | |
Bestuur en dienstverlening | |
9516 Voorziening wethouderspensioenen | -200 |
-200 | |
Algemene dekkingsmiddelen | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -67 |
9509 Voorziening dubieuze debiteuren | 160 |
93 | |
Totaal | -3.516 |