Algemene omschrijving

Het programma Veiligheid en duurzaamheid bestaat uit vijf onderdelen:

  1. Crisisbeheersing en brandweer;

  2. Openbare orde en veiligheid;

  3. Riolering;

  4. Afval;

  5. Milieubeheer.

Met de uitwerking van deze onderdelen werken we aan een veilige en duurzame leefomgeving. Dit willen we bereiken samen met onze inwoners, organisaties, ondernemers en bestuurlijke partners.
Daarom stimuleren en faciliteren we initia­tieven vanuit de samenleving, die bijdragen aan een veilige, duurzame en energieneutrale gemeente.

Wat wilden we bereiken ?

Doelstelling

Veilige woonkernen met oog voor duurzaamheid waar inwoners, ondernemers en organisaties zich aktief inzetten en betrokken voelen

Wat wilden we bereiken

Een veilige gemeente om in te wonen, te werken en te recreëren

Een duurzame en energieneutrale gemeente

Wat hebben we daarvoor gedaan

1. Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners

2. Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren

3. Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente

Pijnacker-Nootdorp wil zich onderscheiden met een veilig en duurzaam woon- en leefklimaat voor mens en dier. Dit kun­nen we alleen bereiken door samen met inwoners, organisaties, ondernemers, politie en brandweer te werken aan de veiligheid van wijk of buurt. Daarvoor ondersteunen we Wijktoezicht, Burgernet en WhatsApp Buurtpreventie. Inwoners worden aangemoedigd om aan de veiligheid van hun woning te werken, onder andere door het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

Het is onze plicht ervoor te zorgen, dat het milieu zo min mogelijk wordt belast en de volksgezondheid wordt beschermd. Dat doen we onder meer met het Gemeentelijk Rioleringsplan. Hiervoor is het belangrijk de bestaande voorzieningen goed te beheren.
Samen met Avalex en onze inwo­ners willen we het restafval verminderen. Dit doen we door middel van Het Nieuwe Inzamelen. Bovendien kunnen op die manier de grondstoffen zo goed mogelijk worden gescheiden om hergebruik mogelijk te maken.

In 2050 komt alle energiegebruik in onze gemeente uit hernieuwbare bronnen. En als het kan nog eerder. Deze ambitie staat in het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022. We willen concrete doelen en stappen afspreken om deze ambitie te bereiken, samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Die doelen en stappen moeten het mogelijk maken om de kli­maatdoelstellingen, de energietransitie en circulaire grondstoffenstromen te realiseren.

Een veilige gemeente om in te wonen, te werken en te recreëren

Op basis van het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022 en de Beleidsnota Toezicht en Handhaving 2018-2022, werken wij continu samen met onze veiligheidspartners, inwoners, organisaties en ondernemers aan de veiligheid en de leefbaarheid van de wijk of de buurt.

Uit de Leefbaarheidsmonitor 2021 blijkt dat het veiligheidsbeeld in onze gemeente over het algemeen positief is. We scoren een 7,9 op het veiligheidsgevoel van onze inwoners ten opzichte van een 7,7 in 2019. Ook zien we in 2021 een dalende trend in de cijfers met betrekking tot overlast en veelvoorkomende criminaliteit zoals inbraken, diefstallen en geweldsdelicten. Wel is er de afgelopen jaren een stijging in de cijfers waarneembaar met betrekking tot cybercriminaliteit en dient rekening gehouden te worden met het feit, dat ondermijnende criminaliteit zich niet of nauwelijks in cijfers laat uitdrukken.

Het Uitvoeringsplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) 2021 is in januari 2021 door het college vastgesteld. Net als in 2020, is er ook in 2021 bij de uitvoering minder tijd besteed aan handhaving van onder andere foutparkeren en hondenpoep, vanwege de werkzaamheden van de BOA's voor de handhaving van de COVID-19 maatregelen.

Het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid 2020 - 2021 is in februari 2020 door het college vastgesteld. In 2021 is er gewerkt aan het behouden en waar mogelijk verbeteren van het huidige, positieve veiligheidsbeeld. Dit hebben wij gedaan aan de hand van activiteiten uit het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid 2020 - 2021, waarbij de prioriteiten lagen bij: (1) veilige en leefbare wijken en kernen, (2) verminderen (jeugd)overlast, alcohol- en drugsgebruik en (3) het tegengaan van ondermijning. Het is, mede door de handhaving van de COVID-19 maatregelen en een gebrek aan capaciteit, niet gelukt om alle in het uitvoeringsplan integrale veiligheid opgenomen activiteiten uit te voeren en ambities te verwezenlijken. Op dit moment zijn we bezig met de evaluatie van zowel de uitvoeringsplannen integrale veiligheid als het Integraal veiligheidsplan 2018 - 2022. Het evaluatierapport wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 aan de raad verzonden.

We zien in grafiek 8.1 dat het aantal diefstallen uit woningen al jaren daalt. Een trend die zich in 2020 heeft voortgezet. Van 1,4 diefstallen per 1.000 inwoners in 2019, naar een score van 1,3 in 2020.

Het aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (grafiek 8.2) is licht gestegen van 3,3 (per 1.000 inwoners) in 2019 naar 3,5 in 2020. Het aantal geweldsmisdrijven (grafiek 8.3) kwam in 2020 uit op 3,1 (per 1.000 inwoners).

Het aantal winkeldiefstallen (grafiek 8.4) is licht gestegen. In 2020 waren er 1,4 winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (1,1 in 2019).

Het aantal meldingen van jeugdoverlast fluctueert. In 2020 was het aantal meldingen jeugdoverlast gestegen naar 346 meldingen en in 2021 is dit aantal weer gedaald naar 284. In het Integraal Veiligheidsplan 2018-2022 is het doel gesteld op maximaal 300 meldingen.

In 2020 bedroeg het aantal HALT-verwijzingen (grafiek 8.5) 14, tegenover een landelijk cijfer van 11 (per 10.000 inwoners van 12-18 jaar). Ondanks het feit dat het in zijn algemeenheid goed gaat met de jeugd in onze gemeente, zijn er een aantal jongeren, die zich in meer of mindere mate hinderlijk gedragen en overlast veroorzaken in de verschillende kernen. Het voorkomen en de repressie van deze hinderlijke gedragingen en overlast wordt van steeds groter belang, mede vanwege de groei van het aantal jongeren in de 12+ doelgroep.

Afval

In 2015 is besloten om over te gaan op Het Nieuwe Inzamelen (HNI). Samen met Avalex en onze inwoners, willen we (conform de ambities van het Rijk) grip krijgen op ons afval en streven we naar 75% hergebruik van ons huisvuil of maximaal 100 kg restafval per inwoner.

Na de invoering van HNI in de startwijken Klapwijk en Emerald, zijn vanaf het voorjaar van 2020 inspraakprocedures voor het aanwijzen van locaties voor het plaatsen van ondergrondse containers in de overige wijken doorlopen. In 2021 is de invoering van HNI in onder meer Pijnacker-Noord, Nootdorp-centrum, Achter het Raadhuis, Vrouwtjeslant, Gravenhout en oud-Delfgauw afgerond. Er zijn nog enkele locaties bij appartementengebouwen met inpandige voorzieningen, waar nog aan een maatwerkoplossing wordt gewerkt.

Een duurzame en energieneutrale gemeente

Pijnacker-Nootdorp wil in 2050 energieneutraal zijn. Om deze doelstelling te realiseren, is in 2019 middels een startnotitie een programma uitgezet, om te komen tot een energieneutrale gemeente in 2050. Op basis van deze dynamische marsroute, is in november 2021 het Energietransitieplan door de raad vastgesteld.

Landelijk wordt hard gewerkt aan wet- en regelgeving (Wet Collectieve Warmte). Regionaal is de Regionale Energiestrategie in 2021 vastgesteld en lokaal werken we aan de uitwerking van het Energietransitieplan. De urgentie om het verbruik van fossiele brandstoffen terug te dringen is groot, net als de afhankelijkheid van gas. 2050 is ver weg, maar de opgave is dermate groot, dat we hard op weg moeten om onze doelstelling te behalen; een energieneutraal Pijnacker-Nootdorp.

Er is voor de uitwerking van het Energietransitieplan in 2021 een uitvoeringsprogramma opgesteld, waarmee we de komende jaren een mix aan maatregelen voor de glastuinbouw, bedrijven, particuliere koop- en (sociale) huurwoningen gaan uitwerken. We doen dit in samenspraak met onze burgers, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Met de huidige stand van de techniek is bepaald, op welke wijze wijken en buurten van het gas af kunnen, tegen de laagst maatschappelijke kosten. Ook is aangegeven op welke wijze we lokaal energie kunnen opwekken. Het Energietransitieplan is mede onze invulling van de transitievisie warmte.

Vanuit het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor de proeftuin “Gasloos Klapwijk”. Op basis van de ervaringen die we hiermee opdoen, gaan we de komende jaren per wijk een wijkuitvoeringsplan opstellen. Dit plan wordt samen met de wijk opgesteld en bevat gedetailleerde plannen om een wijk met hernieuwbare energie van warmte en elektriciteit te voorzien. Kosten en planning worden daarbij inzichtelijk gemaakt.

Daarnaast hebben we onze campagne “Met Energie Aan de Slag”, de algemene bewustwordingscampagne die zich vooral richt op energie besparen en opwekken.

Bij hernieuwbare energie gaat het om elektriciteit en warmte. Het meest recente jaar waarover gegevens beschikbaar zijn is 2019. In 2019 was het aandeel opgewekte hernieuwbare energie 9,3 % van het totale energieverbruik in onze gemeente, tegen 8,6 % landelijk. Hernieuwbare elektriciteit wordt opgewekt uit onder andere wind, waterkracht, zon of biomassa. Zonder windmolens scoorde onze gemeente in 2018 met hernieuwbare elektriciteit 5,5%, tegen 20,1% landelijk. Hernieuwbare elektriciteit komt in onze gemeente vooral uit zonne-energie. Hernieuwbare warmte komt onder andere uit aardwarmte en restwarmte. Het aandeel opgewekte hernieuwbare warmte kwam in 2019 voor onze gemeente uit op 10,5 % tegen 6,5 % landelijk.

De meest recente cijfers zijn beschikbaar op https://klimaatmonitor.databank.nl/dashboard/Dashboard/Hernieuwbare-Energie.